Italské úřady smějí zadržovat lodě s migranty

11996
migranty
Foto: Giuseppe Carotenuto, UNHCR

Soudní dvůr Evropské unie rozhodl ve sporu italských úřadů a německé nevládní organizace Sea Watch ve věci přístupu k lodím s migranty, které připlouvají z Afriky do EU. Verdikt soudu slaví obě strany jako „vítězství“.

Unijní soud se otázkou kontrol lodí s migranty zabýval na žádost italské justice a stížností německé nevládní organizace Sea Watch. Ta opakovaně kritizuje opakované zadržování humanitárních lodí italskými úřady. Konkrétní případ se týkal zadržení dvou lodí Sea Watch v roce 2020 v sicilských přístavech Palermo a Porto Empedocle. Plavidla úřady zadržely poté, kdy v přístavech jejich posádka vylodila migranty. Úřady postup zdůvodnily tím, že lodě byly přeplněné a nevyhovující pro tolik lidí na palubě. Zástupci Sea Watch tvrdili, že místní úřady k takovému kroku nemají oprávnění.

Soud letos 1. srpna rozhodl, že lodě nevládních organizací, které zachraňují na moři migranty, smí úřady prověřovat. Zadržet je v přístavech ale mohou jen tehdy, pokud úřady doloží existenci rizika pro bezpečnost, zdraví a životní prostředí. Verdikt soudu podle agentury Reuters označují za úspěch obě strany sporu.

„Verdikt je vítězstvím pro záchranné operace nevládních organizací,“ uvedla německá organizace Sea Watch na Twitteru s tím, že italské úřady už nebudou v přístavech svévolně zadržovat lodě vozící migranty.

Nakládání s migranty z Afriky je v Itálii velké téma

Podle Úřadu vysokého komisaře OSN pro uprchlíky [UNHCR] letos připlulo od afrických či tureckých břehů do EU na 61 000 běženců. Z toho skoro 41 000 do Itálie. Loni za celý rok připlulo přes Středozemní moře do Itálie asi 67 500 migrantů.

Italské úřady kvůli technickým a bezpečnostním nedostatkům v předchozích letech zadržovaly několik měsíců v přístavu i humanitární lodě jiných nevládních organizací. Zdůvodňovaly to i tím, že v ohrožení je bezpečnost posádky a migrantů.

Migrace se docela jistě stane jedním z klíčových témat předčasných parlamentních voleb v Itálii. Ty se konají 25. září. Podle pozorovatelů v nich mají velkou šanci uspět dvě krajně pravicové strany, včetně Ligy Mattea Salviniho. Ten v letech 2018 a 2019 jako ministr vnitra prosazoval přísnou protiimigrační politiku. Lodě nevládních organizací s uprchlíky nepouštěl do přístavů dříve, než země EU slíbily, že s jejich převzetím Itálii pomohou.

Itálií nedávno otřásla vražda Nigerijce

Itálií koncem července otřásl případ, kdy rodilý Ital ubil nigerijského prodavače přímo na ulici přímořského letoviska. Podle záběrů z útoku, které se šířily na sociálních sítích a zpravodajských webech, se napadenému nikdo nepokusil pomoci. Podle policie nemělo napadení nejspíš rasový motiv. Šlo o vyhrocenou hádku, jak uvedla agentura ANSA.

Devětatřicetiletý Ogorchukwu prodával v pátek odpoledne zboží na hlavní ulici v obci Civitanova Marche. Přistoupil k němu agresor, vytrhl mu berli, kterou si prodavač pomáhal při chůzi, a srazil ho k zemi. Oběť se bránila, ale silnější a lépe fyzicky vybavený útočník ho zalehl a dál bil, popisuje událost agentura AP.

O důvodu střetu obou mužů existuje několik verzí. Podle zatčeného muže Ogorchukwu neodbytně žádal o drobné. Podle jednoho z přihlížejících prodavač složil kompliment pachatelově partnerce, a to muže rozčílilo.

V centru obce Civitanova Marche se později sešly stovky lidí, aby uctily památku zabitého muže. Konala se i demonstrace nigerijské komunity. Ogorchukwu byl ženatý a měl dvě děti. K pouličnímu prodeji se uchýlil poté, kdy utrpěl zranění při dopravní nehodě a přišel o práci dělníka. Zatčeného dvaatřicetiletého muže úřady obvinily z vraždy a krádeže, zabitému totiž sebral mobilní telefon.

–ČTK/RED–

3 KOMENTÁŘE

  1. Teoreticky jim nemusi povolit pristavat.

    Lode maji sve domovske pristavy, muzou jim poskytnout moznost doplnit proviant a palivo

    • Osobně si myslím, že je to vítězství pro úřady. Ty mají totiž možnost se opřít o zákony, úředníky, celou byrokracii při projednávání případných sporů, což nevládní organizace nemají možnost nijak ovlivnit. Takže v konečném důsledku to povede k dramatickému poklesu „přepravní kapacity“. O to úřadům hlavně jde.

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here