„Předpokládám, že tam budou dělat místní. Jestli tam dělají nějací lidé z těch ubytoven, to nevím,“ uvedl pro FinTag.cz Radim Jurýšek, předseda svazu Nové odbory, který podporuje ZO OS Kovo Nexen Tire v její dnešní stávce.
Vlastní komunikace firmy Nexen Tire je na nule. Závod podle dostupných zpráv ale ve svých určitých částích stojí, nevyrábí. Tamní odboráři tvrdí, že stávka má jednoznačnou podporu odborářů i většiny ostatních zaměstnanců společnosti.
„Dlouhodobá jednání mezi odbory a managementem světového výrobce pneumatik Nexen Tire, která patří korejským vlastníkům, nedospěla k dohodě,“ uvádí v prohlášení OS Kovo.
Tamní Základní organizace OS Kovo dneškem [31.1. od 08:00 hodin] vyhlásila neomezenou stávku. Její heslo zní „Za vyšší mzdy!“. Odboráři uspořádali protesty i před velvyslanectvím Korejské republiky.
Závod v Průmyslové zóně Triangle mezi Žatcem a Louny je první, který společnost Nexen Tire zřídila mimo asijský region. Zaměstnává v něm zhruba tisíc lidí. Výrobní kapacita podniku je až 11 milionů pneumatik ročně. Společnost do výstavby závodu rozléhajícího se na 650 000 metrech čtverečních pozemků v Žatci investovala více než 829 milionů eur [cca 19,8 mld. Kč].
Nástupní mzda operátora výroby v podniku podle odborů činí 22 500 korun. Jedná se o rizikovou práci. Loni hasiči vyjeli k požáru v podniku, v němž hořela paleta se sírou. Jednoho těžce zraněného zaměstnance transportoval vrtulník do vinohradské nemocnice.
Jak to vidí odbory
Situace v Nexen Tire mezi odbory a vedením podniku gradovala. Od ledna loňského roku ve firmě trvá stávková pohotovost. Podle předsedy ZO OS Kovo Nexen Tire Pavla Rohela krizi odstartovala dlouhodobá neochota vedení sjednat s odbory přiměřenou kolektivní smlouvu.
„Odborová organizace informuje, že důvodem stávky je neuzavření kolektivní smlouvy na rok 2022 a 2023 ze strany zaměstnavatele,“ píše se v oficiálním zdůvodnění stávky.
Rohel upozornil, že zdražování cen potravin, energií a služeb v období rostoucí inflace snižuje reálné mzdy zaměstnanců. Možnost vyhlášení stávky opakovaně konzultoval vyjednávací tým odborářů z Nexen Tire s centrálou Odborového svazu KOVO.
„My i naši kolegové v Nexenu jsme se opakovaně všemi prostředky snažili takovéto situaci předejít. Uvědomujeme si, že stávka je vždy až nejzazší nástroj v prosazování opodstatněných práv zaměstnanců,“ komentoval jednání předseda Odborového svazu KOVO Roman Ďurčo.
„Je pro nás tristní zjištění, že korejská nadnárodní společnost, která se chlubí rekordními prodeji a zvučným renomé, ignoruje jak opodstatněné požadavky svých tuzemských zaměstnanců, tak jejich důstojnost,“ dodal.
Předsednictvo OS KOVO stávce v Nexenu vyjádřilo jednoznačnou podporu. Žatecký závod je po fabrice v čínském Qingdao druhým největším výrobním prostorem mimo Koreu.
O Nexen Tire venku i doma
Společnost Nexen Tire Europe se zabývá výrobou pneumatik do osobních a lehkých užitkových aut. Vznikla pod názvem Heung-A Tire, která v Koreji vyrobila první pneumatiku v roce 1956. Od té doby se z ní stala jedna z předních společností s pneumatikami. Dodává je do více než 150 zemí světa.
V roce 2000 společnost změnila název z Woosung Tire na Nexen Tire, aby vylepšila svou image. Od té doby dosahuje rekordních prodejů. Řadí se mezi špičku světového průmyslu s pneumatikami. Výrobní závody provozuje v Koreji, Česku a Číně. Výzkumná střediska má v USA, Německu a Číně. V Koreji provozuje centrální výzkumný institut.
Firma s jihokorejským majitelem sídlí v Bítozevsi na Lounsku. Jde o největšího investora v tamní průmyslové zóně na hranici Žatecka, Chomutovska a Mostecka. Továrna Nexen v regionu funguje od roku 2017. Kapacita továrny nyní činí 15 tisíc pneumatik denně, po plné dostavbě to bude až 30 000 pneumatik denně. Jednání o podobě kolektivní smlouvy v podniku začala 17. dubna 2019.
nepolevit…vydržte.!!
Nástupní plat nic neříká o skutečné výši platů v továrně Nexen. Proč novináři neuvádí skutečnou průměrnou mzdu u kategorie D ? Článek také nic neříká o množství zaměstnanců, kteří se podílejí na stávce. Pokud stávkuje méně než 20% zaměstnanců nic zvláštního se nestane a firma lidi nahradí, pokud to nejsou klíčoví operátoři.
Žijeme ve svobodném světě.
Vadí ti podmínky? Jdi jinam!
Někdo na sebe vezme riziko a postaví továrnu za 19mld a v tý továrně tě zaměstná za podmínek, které ti předem určí.
A co uděláš ty? Zavoláš nějakou odborovou pakáž, na tu práci se úmyslně …, ale chceš aby 10 byla výplata na účtu.
Všem stávkujícím paragraf a padáka. [redakčně upraveno]
Každý zaměstnavatel chce vydělat.Když tam ti lidé nastupovali,přistoupili na platové podmínky.Pokud se mi to nezamlouvá,seženu si něco jiného.Niejlépe se sežene nová práce,když omarodíte a zároveň podáte výpověď.Když si vás bude chtít zaměstnavatel udržet,přidá.Při nemocenské si objedete potenciální zájemce,máte dost času.
To je teda haus 22litru nástupní plat, to by se mohlo vyplatit i lidem třeba z moravy tam jezdit,fakt smutný 🧐