Vlakové soupravy RegioFox nazývané jako „lišky“ posílí regionální železniční dopravu v druhé polovině roku. České dráhy je nakoupily od polského výrobce PESA Bydgoszcz, zatím v počtu šestasedmdesát jednotek.
Novými vozy se prvně svezou cestující ve Středočeském kraji a v Praze. Později pak v Jihočeském a Pardubickém kraji a na Vysočině. Zatím šestasedmdesát RegioFoxů si České dráhy [ČD] objednaly u tradičního polského výrobce kolejových vozidel, společnosti Pesa Bydgoszcz [Pojazdy Szynowe Pesa Bydgoszcz Spółka Akcyjna Holding]. Jde o nejstaršího polského výrobce kolejových vozidel fungujícího od roku 1851. Původně sloužil jako servisní podnik Pruské východní dráhy.
„Nový název vybrali v anketě na sociálních sítích cestující. Není bez zajímavosti, že vozidla jsou vybavena nejmodernějšími nízkoemisními motory Rolls-Royce splňujícími emisní limity Stage V,“ uvedl k novým vozům generální ředitel ČD Michal Krapinec.
Vlaky pohání motory společnosti Rolls-Royce, které kromě klasické nafty umí jezdit i na biopalivo HVO. Neboli hydrogenované rostlinné oleje snižující emise CO2.
Vlaková jednotka RegioFox má 115 míst k sezení, z toho devět míst je v 1. třídě. Mají bezbariérový přístup, topení, klimatizaci, zásuvky nebo USB konektory na dobíjení drobné elektroniky. K jejich výbavě patří Wi-Fi, vakuové WC s přebalovacím pultem, vnitřní i vnější LED osvětlení, moderní audiovizuální informační systém s LCD monitory, kamerový systém a komunikační systém GSM-R. A konečně u nich nechybí ani evropský zabezpečovač ETCS. V každé jednotce je vyhraněno místo na přepravu osmi kol, tří kočárků a dvou invalidních vozíků.
Výbava motorových jednotek RegioFox
- Klimatizovaný interiér s ergonomicky řešenými čalouněnými sedačkami v provedení 1. a 2. třídy.
- Bezbariérový nástup s podlahou vozidla ve výši moderních nástupišť, pro cestující na vozíku budou vybaveny plošinou pro překlenutí prostoru mezi nástupištěm a podlahou vozu, na zastávkách s nižšími nástupišti usnadní nástup dodatečný výsuvný schod.
- Předsuvné dveře ovládané tlačítky, centrálně uzavírané a blokované před rozjezdem vlaku, navíc pro nevidomé a slabozraké budou čelní dveře jednotky vybavené dálkovým ovládáním reagujícím na slepeckou vysílačku a akustickým majáčkem.
- Bezbariérové WC přístupné i osobám na vozíku s uzavřeným systémem a vybavené sklopným stolem pro přebalování kojenců.
- Elektrické zásuvky pro napájení elektroniky včetně USB portů, Wi-Fi.
- Prostory pro umístění kočárků, jízdních kol a přepravu osob na invalidním vozíku.
- Audiovizuální informační systém poskytující informace o jízdě vlaku a zastávkách cestujícím včetně nevidomých, slabozrakých a neslyšících osob. Pro nevidomé a slabozraké jsou uvnitř soupravy informační štítky v Braillově písmu.
Nové lišky na české železnici
Jako první soupravy nasadí České dráhy ve zkušebním provozu v druhé polovině letoška v Praze, Středočeském a Jihočeském kraji. Postupně se objeví v pardubické, královéhradecké a plzeňské regionální železniční dopravě a také na Vysočině. RegioFoxy na tratích nahradí starší vozidla řad 814, 842, 843, případně soupravy s lokomotivou 754 a vozy Bdt.
„Dodavatel má sice určité zpoždění, ale první jednotka už byla dopravena na testovací okruh u Velimi,“ přiznává ve zprávě Ministerstvo dopravy [MD ČR].
První zkoušky vozů podle úřadu už běží. Po nich dojde ke schvalování vozidel u Drážního úřadu. Podle zástupců ministerstva ve vlacích RegioFox fungují sčítací systémy cestujících. S jejich pomocí bude dopravce sledovat vytíženost jednotlivých spojů.
„RegioFoxy přinesou maximální bezpečí díky evropskému zabezpečovači ETCS a také rychlejší cestování s maximální rychlostí 120 km/h,“ přibližují zástupci ministerstva.
–RED–