V Česku se aktuálně staví 265 kilometrů nových dálnic a silnic I. třídy. V příštích dvou letech se má zprovoznit 133,5 kilometru nových dálnic a 82 kilometrů silnic I. třídy. Uvedl to ministr dopravy Martin Kupka [ODS].
Jeho slova v minulém týdnu potvrdil generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic [ŘSD] Radek Mátl.
Mezi hlavní nové stavby letošního roku zařadili:
- Dálnice D35: Úseky Hořice – Sadová, Vysoké Mýto – Džbánov, Janov – Opatovec a tunel Homole.
- Dálnice D11 z Trutnova na státní hranice s Polskem. Úsek by se měl dostat do fáze realizace. Polsko podle Kupky dovede dálnici k hranicím v roce 2024, Česko v roce 2026.
- Výstavba D55 se přesune dále do oblastí Olomouce a Kokor.
Řidičům se otevřou letos nové úseky i na D48 a dálnici D7. Ze silnic I. třídy pak například obchvat Karviné, úsek na I/36 Časy-Holice, obchvat Doudleb nad Orlicí, Mošnova, Bludova a Jaroměře a I/27 v úseku Šlovice – Přeštice.
Co se staví a co se začne stavět
„Pracuje se [v roce 2023] na celkem 265,2 kilometrech, konkrétně na 158 kilometrech dálnic a 107,2 kilometrech silnic I. třídy. Ve výběrovém řízení se navíc nachází dalších 85,3 kilometru dálnic a silnic I. třídy,“ uvedl ministr dopravy Kupka.
[Zdroj: ŘSD]
Například jde o D6 u Krupé, D49 mezi Hulínem a Fryštákem, D3 v úseku Úsilné – Kaplice nádraží či část D55 z Babic do Bzence.
„Stavební práce se zcela nezastavily ani přes zimu. A díky tomu se nám daří na všech hlavních stavbách dodržovat harmonogram výstavby. V letošním roce chceme rozestavět hlavně úseky na dálnicích D35, D55 a příhraniční úsek hradecké D11. Pokračovat bude výstavba důležitých obchvatů měst a obcí, které odvádí tranzitní dopravu z jejich center,“ uvedl Radek Mátl.
Jak ale vyplývá z dokumentů ŘSD, stát letos zahájí stavbu 18,3 kilometru silnic první třídy. Podrobné informace o zahájených, plánovaných stavbách a opravách jsou zde.
[Zdroj: ŘSD]
Podle ministra Kupky se proinvestiční stavební rozpočet pro letošní rok, kdy jen ŘSD má k dispozici 65,5 miliardy korun, podařilo udržet. „Je to důležitý krok k oživení ekonomiky a konkurenceschopnosti České republiky v Evropě.“
[Zdroj: ŘSD]
Loni bylo v Česku zprovozněno 21,2 kilometru dálnic a přes 14 kilometrů silnic první třídy. Šlo například o část obchvatu Frýdku-Místku na dálnici D48, dále úsek D35 mezi Časy a Ostrovem, obchvat Církvice, Mělníka či Olbramovic a rozšíření odpočívky Střechov na D1.
–DNA–