Sezónnost ovlivňuje finanční trhy od nepaměti. Což značí, že některé situace se na trzích opakují. Jde o takzvané patterny. Tak například: Cena akcie Amazonu vzrostla mezi 12.6. a 24.7. v posledních deseti letech ve všech případech!
Slovo “pattern” znamená v oblasti tradingu a investic opakující se situaci na trzích. Opakující se situace na trzích přitom úzce souvisejí se sezónností. Právě jí se ve svém novém videu věnuje dlouholetý trader a obchodní ředitel XTB Vladimír Holovka. A je v něm navýsost aktuální, když rozebírá letní měsíce, kdy trhy ovládá nízká volatilita a celkově nízká aktivita.
„V letních měsících mají akciové trhy tendenci spíše klesat. Komodity zase tíhnou k pohybu do strany,” vysvětluje trendy v sezónnosti Vladimír Holovka.
Podle něj to ale rozhodně neznamená, že trhy v letních měsících nenabízejí zajímavé investiční příležitosti. Právě naopak, sezónnost a patterny se promítají do obchodů s mnoha investičními instrumenty. Ostatně sezónnost a patterny v letních měsících jsou téma, kterému se věnuje ve druhém díle svého videa o investicích a tradingu [první díl je zde].
Ve videu se Vladimír Holovka zaměřuje na pět konkrétních investičních instrumentů. Rozebírá jejich ceny ve vztahu nejen k sezónním, ale i aktuálním trendům. Jedním z jím vybraných instrumentů jsou akcie společnosti Amazon.
Mezi patterny patří i růst akcií Amazonu
„Zahrnutí Amazonu do videa o sezónnosti se může zdát poměrně překvapující,” říká ve videu Holovka.
Argumentuje tím, že s letní sezónností se nejčastěji pojí komodity, případně určité sektory, u kterých panuje jasné vysvětlení, proč klesají, nebo naopak stoupají. Například pšenice klesá, protože je čas sklizně. Cena zemního plynu zase reaguje na nižší poptávku v letních měsících. U Amazonu žádná taková jednoznačná odpověď ale není.
„O to zajímavější je fakt, že cena akcie Amazonu vzrostla mezi 12.6. a 24.7. v posledních deseti letech ve všech případech! Tedy pokud by někdo kupoval tuto akcii každý rok 12. června, a následně ji prodával 24. července, vždy by skončil se ziskem,” přibližuje pohled na sezónnost v případě Amazonu Vladimír Holovka.
Roční sezónnost AMZN.US. Vyznačeno období 12.6. – 24.7.
[Zdroj: seasonax.com]
A přidává i tabulku, která jasně ukazuje sezónní výkyvy akcií Amazonu za dané časové období od roku 2013. “Nejhorší výsledek” zaznamenaly podle ní akcie Amazonu v roce 2016, kdy vzrostly jen o 3,14 procenta. Naopak v nejlepším roce 2016 poskočily o celých 23,14 procenta. Přičemž platí, že maximální otevřená ztráta v žádném z daných let nebyla nikdy vyšší než 3,34 procenta.
Sezónnost AMZN.US 12.6. – 24.7. v letech 2013 – 2022
[Zdroj: seasonax.com]
Podle Holovky historická a opakující se data samozřejmě není možné brát jako jistou předpověď pro budoucí data. Což v dnešní době vysokých úrokových sazeb a hrozby recese platí dvojnásob. Ale to, že finanční instrumenty často rostou a klesají v sezonních cyklech, je “prostě fakt”.
„Například rčení ´Sell in May and go away´ za svou kariéru už pravděpodobně slyšel snad každý investor nebo trader,” říká.
Pokud by nebylo na tomto rčení a mnoha dalších podobných zrnko pravdy, netradovala by se po generace. Pokud chce být člověk na finančních trzích dlouhodobě úspěšný, měl by podle něj sezónnost obchodovaných instrumentů pozorně vnímat a pozorně sledovat. Ať už jde o tradera, nebo dlouhodobého investora. Přičemž Vladimír Holovka zájemce láká ke zhlédnutí i dalších čtyř instrumentů z hlediska sezónnosti ve svém novém videu.
–Adman’s Choice–
Letní patterny sezónnosti 2023 >