Autem na dovolenou do zahraničí vyrazí o letních prázdninách miliony českých domácností. Automotoklub České republiky radí, co udělat pro to, aby se cesta obešla bez komplikací.

„V každém případě je dobré počítat s možností, že uvízneme v dopravní zácpě. Proto je dobré neustále mít v nádrži dostatek paliva, v kabině něco k snědku a dostatek nápojů. A dostatek nadhledu. Jakékoliv projevy agresivity mohou situaci jen zhoršit,“ říká Libor Budina z Autoklubu České republiky.

Autem na dovolenou: Jak je to jinde

  • V Německu dostane řidič pokutu za to, když uvízne na dálnici bez paliva.
  • V Rakousku dají pokutu až 2 180 euro tomu, kdo omezí záchranné vozidla.
  • Ve Francii hrozí pokuta až 3 000 eur za překročení rychlosti o 50 km/h.
  • V Německu policie tvrdě postupuje proti „závodění“ na dálnicích.
  • V Itálii a ve Francii, pokud zaprší, tak se na dálnici jezdí 110 ne 130 km/h.

Povinná výbava

Před cestou autem na dovolenou je třeba kromě prověření technického stavu vozidla pamatovat i na překontrolování povinné výbavy. Ta nemusí vždy vyhovět v každé z evropských zemích. Někde vyžadují sluneční brýle, náhradní pár dioptrických brýlí [užitečné, ve Španělsku a Švýcarsku dokonce povinné] nebo alkotester [Francie]. Liší se i určený počet reflexních vest, z nich jedna ale musí být v kabině vozidla.

Všechny doklady

  • Při cestách po EU postačí platný občanský průkaz [případně i pas]
  • Řidič musí mít platný řidičský průkaz
  • Osvědčení o registraci vozidla [tzv. malý technický průkaz]
  • Průkaz zdravotní pojišťovny [doklad o komerčním pojištění]
  • Zelenou kartu a euroformulář o dopravní nehodě
  • Na místě je si před cestou překontrolovat platnost dokladů

Firemním autem na dovolenou

Pro případ, že rodina vyrazí na dovolenou firemním autem platí, že se může osvědčit potvrzení, že vlastník [majitel] vozidla s cestou souhlasí. A to i přesto, že to žádný právní předpis ČR nestanoví. A není ani známo, že by takový předpis platil v některém z evropských států – s výjimkou Polska.

Polské úřady požadují, aby řidiči vozidel, kteří nejsou uvedeni jmenovitě v osvědčení o registraci vozidla [v tzv. malém technickém průkazu], měli na území Polska zplnomocnění k řízení vozidla od osoby, která je uvedena v osvědčení o registraci vozidla. Lze však doporučit, aby řidiči takovéto potvrzení s sebou měli i při cestách do jiných zemí kvůli eliminaci podezření, že je vozidlo odcizené.

Dálniční poplatky

Většina zemí má zpoplatněné nejrůznější úseky za využití dopravní infrastruktury. Koupit si lze papírovou známku, nebo i elektronickou přes internet. U té internetové známky je třeba vědět, že než nabyde platnosti, vezme to minimálně cca 18 dnů. V praxi se toto vymstí zejména těm, kteří elektronickou dálniční známku zakoupí těsně před odjezdem s tím, že jim bude platit od momentu nákupu. Ti si ke své elektronické známce pak musejí kvůli lhůtě přikoupit ještě papírovou známku.

 „S používáním papírových dálničních známek se setkáme už jen v několika evropských zemích, a to v ČR, Rakousku, Švýcarsku a Slovinsku. Virtuální dálniční e-známku mají v Bulharsku, Maďarsku, Moldávii, Rumunsku, Slovensku a Lotyšsku. V Rakousku od roku 2018 platí souběžně oba systémy,“ vysvětluje Roman Budský z Platformy Vize nula.

Mezi další typ rozšířeného zpoplatnění dálnic patří výběr tohoto poplatku v mýtných branách. Přímo v mýtných branách je možné zaplatit hotovostí či platební kartou při výjezdu z daného úseku, nebo prostřednictvím elektronického mýtného systému [mýtné el. zařízení ve vozidle.] Typickou zemí s tímto systémem je Chorvatsko, ale např. také Francie, Itálie, Polsko, Španělsko a Řecko.

Existují i státy, které žádné poplatky nevybírají. Jedná se například o Ukrajinu, Lichtenštejnsko, Finsko a Monako. Ostatní neuvedené státy mají například zpoplatněny dálnice pro automobily nad 7,5 nebo 12 tun, nebo jen tunely a mosty.

Řidič musí být fit

Únava má na svědomí až 10 % všech dopravních nehod. Na dálnicích se jedná až o dvacetiprocentní podíl. Nejnebezpečnější je období od půlnoci do čtvrté hodiny ranní. Méně se však už ví, že nás může únava překvapit i během dne – nejčastěji mezi druhou až čtvrtou hodinou odpolední.

Vliv únavy je podobný jako u alkoholu. Silně unavený řidič je stejně nebezpečný jako ten, který právě vypil dva panáky tvrdého alkoholu. Pravděpodobnost zavinění fatální nehody se zvyšuje 7x. Třeba je také vědět, že dehydratovaný řidič je podoben řidiči s jedním promile alkoholu.

Mikrospánek jako polehčující okolnost v zahraničí nepomůže, ale naopak je přitěžující okolností. Důvod je, že řidič řídil s vědomím své únavy. A tedy mohl mikrospánek předvídat.

Dobu jízdy je třeba plánovat s časovou rezervou. Řidič by si měl před jízdou dostatečně odpočinout. A pamatovat i na pravidelné přestávky. Každé dvě a půl hodiny dvacet minut odpočinku neuškodí. Ani řidiči, ani ostatním členům posádky.

1 komentář

  1. Zdravím, chtěla bych se zeptat jaké je to s těma rychlostními limitami v Německu? […] Je tam opravdu všude možné jezdit bez limitu?

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here