Čínská vláda v Pekingu nařídila vládám v regionech, aby podpořily spotřebu domácností novými dotacemi. Peníze jim na ně ale nejspíš nedá. Ekonomové jsou tak k plánu čínské vlády nedůvěřiví. V jednom se ale shodují – Čína potřebuje nové stimuly.
Situací v Číně se v článku China is trying to make its gloomy consumers spend more blíže zabývá americký list The New York Times. Jeho autoři uvádí, že čínští řidiči, kteří změní svůj starý model auta za nový, dostanou dotace. Dotace dostanou i domácnosti, které zateplí nebo zrenovují svůj dům, aby spotřebovávaly méně energie. Vlády sníží i vstupné do historických památek, aby přilákaly více návštěvníků.
To jsou jen některá ze seznamu opatření, která minulý týden zveřejnila čínská vláda ve snaze podpořit spotřebitelské výdaje. Reaguje tak na zpomalující čínskou ekonomiku, jejíž výkon zaostal za očekáváními poté, kdy vláda zrušila politiku nulové tolerance vůči covidu.
„Spotřebitelé zůstávají opatrní. Mnozí jsou nedůvěřiví a mají obavy z budoucnosti. To chceme změnit,“ oznámil místopředseda Komise pro národní rozvoj a reformy Li-Čchung-li na tiskové konferenci o stimulačních opatřeních.
Rozvojová komise, vrcholný orgán čínského ekonomického plánování, ale neuvedla, jakou částku čínská vláda na podporu tohoto plánu vydá.
„Tato opatření naznačují, že centrální vláda za ně neplánuje zaplatit,“ uvedl Michael Pettis, ekonom z Carnegie China Center a dodal, že náklady tak nejspíš dopadnou na rozpočty regionálních vládních úřadů.
S výjimkou Pekingu a Šanghaje, jakož i provincií Kuang-tung a Fu-ťien, většina místních vlád ale je ve špatné finanční situaci. Mají potíže s výplatami pro úředníky a placením úroků z úvěrů. A tak jim na dotace spotřebitelů z rozpočtů příliš nezbývá.
Dejte lidem peníze vyzvala Čína úřady
Konkrétní opatření, která čínská komise v minulém týdnu oznámila, popsala jen velmi zhruba. Co se týče automobilů, nařídila vládám v regionech, aby „zvýšily finanční podporu na odbyt automobilů“. Podrobnosti už ale neuvedla. To znamená, že vláda v Pekingu zřejmě přímo spotřebitelům žádné peníze v hotovosti nepošle.
Prostřednictvím komise rovněž přislíbila zjednodušení prodeje a registrace ojetých automobilů.
„Zjednodušení této dosud velmi obtížné agendy převodu vlastnictví vítáme. Přiměje víc lidí k tomu, aby se porozhlédli po levnějších automobilech namísto drahých nových. Zároveň to snad i přispěje ke snížení cen nových automobilů čínské produkce,“ říká výkonný ředitel společnost Sino Auto Insights Tchu-le.
Další z vyhlášených opatření nejsou nikterak nová. Komise například vyzvala k výstavbě výtahů v obytných domech, jak již v květnu 2020 navrhl současný čínský premiér Li Čchiang. Tento program už je v provozu.
Ekonomové upozorňují, že přístup Číny k podpoře spotřebitelských výdajů se od praxe ve Spojených státech a ostatních vyspělých zemí velmi liší. Což platí zejména pro dobu, kdy se potýkaly s pandemií covidu. Tyto země zasílaly spotřebitelům šeky. To ovšem vedlo k prudkému zvýšení obchodního deficitu, protože domácnosti tyto peníze utrácely hlavně za zboží dovážené z Číny. A to jak elektroniky, tak třeba za stroje na cvičení, uvádí Politico.
Čínský přístup namísto toho poskytuje pobídky na nákup zboží a služeb, které jsou v naprosté většině „Made in China.“ Jde o zboží od elektroautomobilů a domácích spotřebičů až po domácí turistiku. To je zároveň impuls, který podporuje i čínský vývoz.
„Čína snad dělá dobře, když poskytuje dotace na specifické druhy zboží, spíše než kdyby lidem rozdávala peníze v hotovosti. Posílání šeků zneklidněným domácnostem by vedlo jen k tomu, že tyto peníze kvůli obavám z budoucnosti opět uloží do banky,“ tvrdí ekonomka v singapurské kanceláři Oxford Economics Louise Loo.
Čínský drak ztrácí na síle
Podle ekonomů je však výsledek takového postupu nejistý a vládní plán hodnotí s nedůvěrou. Podporu čínských spotřebitelů a jejich ochoty utrácet ale spatřují jako nezbytnou. Pravdou je, že realitní trh v Číně se potýká s problémy. Ceny nemovitostí rostou tak rychle, že se je mnozí Číňané ani nepokouší kupovat. Míra nezaměstnanosti mezi mladými lidmi dosáhla letos v červnu 21,3 procenta. A tak jsou odkázáni na rodiče, kteří obracejí každý juan. Po dvou dekádách prudkého růstu nyní mzdy stagnují.
Výsledky průzkumu důvěry spotřebitelů, nástroje na zkoumání ochoty čínských domácností utrácet, se prudce propadly již loni na jaře v době lockdownu v Šanghaji, nejlidnatějším čínském městě. Důvěra v ekonomiku na počátku tohoto roku pomalu ožila, ale ne natolik, aby čínský statistický úřad znovu začal zveřejňovat data o jejím vývoji. Letos v březnu je již veřejnosti nesdělil, to po 35 letech měření.
Jsou tu ale i další statistiky a všechny mají sestupnou tendenci. Například průzkum mezi nákupními manažery ukázal, že výkon čínského zpracovatelského průmyslu se v červenci snížil již čtvrtý měsíc za sebou. A co je více znepokojující, růst sektoru služeb se v červenci podstatně zpomalil. Zejména kvůli stavebnictví, které trpí poslední dva roky zpožďováním bytové výstavby.
V loňském roce růst hrubého domácího produktu [HDP] Číny prudce zpomalil na tři procenta z předloňských více než osmi procent. Pokud se nebere v úvahu rok 2020, kdy udeřila pandemie covidu, pak je loňský růst čínské ekonomiky nejslabší téměř za půl století. Přičemž ratingová agentura S&P již snížila odhad letošního růstu čínské ekonomiky na 5,2 procenta z dříve předpokládaných 5,5 procenta.
Michal Achremenko