40 prodejců desek a CD z Česka i zahraničí přijede 9. září na letošní Vinyl & Stereo Expo. „Desky nabídnou i prodejci z Německa, Rakouska či Francie,“ říká pro FinTag Jindřich Jirásek z agentury Double Impact, která veletrh Sběratel pořádá.
Spolu s veletrhem Sběratel se v sobotu 9. září uskuteční Vinyl & Stereo Expo, kde se prodávají vinylové desky a hudební memorabilie. Jak bude akce vypadat?
Na pražském výstavišti PVA Expo v Letňanech, kde se Vinyl & Stereo Expo koná společně s mezinárodním veletrhem Sběratel [8. až 9.9.], se prodej desek přesune do samostatné haly 5. Sběratel se totiž rozrostl a více vystavovatelů je i na Vinyl & Stereo Expo. Obě haly na sebe navazují a jsou volně průchozí. A stejně jako v minulých letech platí, že vstup na obě akce je na stejnou vstupenku.
Kolik prodejců desek přijede na Vinyl & Stereo Expo?
Na Vinyl & Stereo Expo jezdí každý rok přes třicet prodejců. Ti tak na jeden den doplní 230 firem na sousedním Sběrateli. Tohle číslo se dařilo držet i během covidu, kdy se náš veletrh stal jedním z mála v Evropě, jehož pořádání pandemie nepřerušila. Letos se ale přihlásilo ještě pět dalších firem. Jde o nováčky, kteří v Praze nikdy nebyli. Celkový počet se blíží čtyřiceti. Je vidět, že teprve nyní se trh nejen vrací do normálu, ale také roste.
Vinyl & Stereo Expo nabízí hlavně desky
Jaký mix prodejců je zastoupen?
Cirka 80 procent jsou prodejci klasických vinylů, zbytek nabízí cédéčka, kazety a hudební memorabilie. Více než dvě třetiny jsou ze zahraničí, především Německa, Rakouska, ale třeba také Francie. Pro domácí sběratele tak je návštěva akce skvělou příležitostí dostat se k věcem, které na našem trhu nejsou a z ciziny se těžko dostávají. Odpadá platba za poštovné i obavy, že deska přijde poničená.
Co prodejci nabízejí za desky?
Jedná se o široký mix hudebních žánrů od vážné hudby přes jazz, pop až ke klasickému rocku. Rock a metal ale převažují, protože součástí Vinyl & Stereo Expo je samostatná podkategorie Rock & Metal Market.
O jaké hudební žánry je největší zájem?
Obecně je vidět, že největší zájem je o rockovou hudbu a její různé odnože, od blues rocku až po raritní emise různých extrémních metalových žánrů. S tím, jak roste počet reedic a současně se vinyl vrací do emisních plánů vydavatelství jako hudební nosič, se kterým se opět vážně počítá i u novinek, rozšiřuje se nabídka i o tyto pressy. A to je skvělá zpráva pro všechny budoucí fandy, protože stále budou mít co sbírat.
Daniel Tácha
—
Jindřich Jirásek je původní profesí novinář. Stál například u zrodu odborného časopisu Marketing & Media, kde vedl rubriku reklama. Společnost Double Impact, která organizuje veletrh Sběratel 3x ročně – na jaře, na podzim a před Vánoci, vede se svým bratrem Petrem. Firma pořádá i veletrhy Minerály a drahé kameny / Geosvět a Šperky a kameny, odbornou konferenci Trading Expo & Alternativní investice. Provozuje internetový obchod sberatelshop.cz a portál o sběratelství sberatel.info. Sám sbírá Citroëny DS na poštovních známkách, staré reklamy a raritní vinylové desky heavy metalových kapel 80. let.
Nevím, jestli jste sledovali vývoj znovuzrození gramofonových desek z Vinylu. Je to zajímavé nejen z technického, ale i z tržního hlediska. Říkejme jim klasické desky. Vychází z prastarého principu, jak se provedl vůbec zcela první záznam zvuku na nosič. Má moře technických nevýhod. Ten nejdůležitější je, že jehla z mechanického hlediska doslova drhne v drážce , žádný materiál totiž není nekonečně hladký a tím produkuje také obrovské množství dalších signálů, které ucho vnímá jako šum, hluk. Elektronickými korekcemi se dosáhlo i tak velmi dobré kvality zvuku. Navíc drážka se přehráváním stává stále vydřenější a deska samotná je velmi citlivá na slušné zacházení. Nástupem mikroelektroniky a výpočetní techniky při hledání vylepšení přišla CDéčka, což byl neuvěřitelný skok vpřed co se týká kvality zvuku i odolnosti samotného nosiče proti necitlivému zacházení s ním. Ovšem v ČR výroba klasických desek díky nadšencům na straně výrobce i spotřebitele zcela nezmizela, protože tito stroje nejenže nevyhodili a i když vyráběli hlavně CD, stále je měli provozuschopné, jelikož nějací zákazníci zbyli a také i proto, že různí dobrotrusové a zachránci lidstva nenařizovali, co si máme a nemáme kupovat. A pak došlo ke dvěma shodám náhod. CD vinylové desky na sto procent nevytlačily, protože zůstali někteří nadšenci a ti je kupovali a v USA omylem objednali u tohoto výrobce velké množství desek ne CD ale vinylových. Když jim objednávka došla, tak co teď. Vrátit je nešlo a vyhodit je by byla finanční škoda. A to by nebyli američtí „kšeftmoni“, to myslím ovšem v dobrém, aby se jen tak vzdali. A pomohli rozjet novou módu, kdy se tak trochu přimhouřilo oko nad jistým šumovým a hlukovým pozadím při produkci hudby z těchto klasických desek a naopak se velmi oceňoval jejich nezaměnitelný zvuk, což bylo pro skalní podporovatele vinylu to nejdůležitější. A současně pro velmi mladou generaci něco zcela nového. A staré gramofony i na různých bazarech cenově značně vyskočily nahoru. Tím došlo k obohacení trhu, objednávky přicházejí, výroba jede, zaměstnanci mají peníze a navíc další ekonomické návaznosti k tomu. Jako veletrhy i ty zmíněné bazary, kde staré gramofony jen frčí a to nemluvě o dani ze zisku do státního rozpočtu. Nikdo to nenařizoval, nikdo to neřídil, prostě na počátku stálo rozhodnutí jedinců o záchraně původního výrobního zařízení, věrnost posledních zbytků zákazníků, pak náhoda ve formě omylu při objednání a urputnost chybujícího dodávku ne vyhodit a jít si pro dotace, že se mi ekonomicky nedaří, ale omylem objednané zboží rozhodně na trhu i přes velkou konkurenci CD uplatnit. Přesně toto dělá hospodářskou prosperitu a na to navazující bohatství lidí. V tomto směru na vládu zapomeňme. Tu nuťme ať dělá svoji práci, myslím politiku, pořádně, nebo ať po volbách balí kufry. Ale to, co jsem popsal, nám zajistit nemůže.
Zdravím, není až tak pravdou co o těchto nosičích-deskách … muziky píšete. Hlavně tyto staronové poctivé vinylové desky kupují opravdoví fajnšmekři s hudebním sluchem. (což u mě zrovna nehrozí, takže je mě to jedno) Jejich kvalita v přenosu muziky je nesrovnatelná s cd, flash … Nejen firma Marantz se na toto staronové opět specializuje, ceny přehrávačů s repráky jdou do nebes … pro obyčejné smrtelníky. Samozřejmě to má nevýhodu, nevydrží zacházení, stálé přehrávaní to co se dělá s cd … a musí se koupit nová.