Správa železnic [SŽ] se startupem Lokni nainstaluje automaty na filtrovanou vodu do hal vlakových nádraží. Cestující si z nich natankují maximálně půl litru vody zdarma denně. Projekt cílí na omezování PET lahví při cestování vlakem.
Zástupci SŽ a startupu Lokni uvedli, že každý cestující bude mít možnost si denně zdarma načepovat až 0,5 litru filtrované vody do vlastní přinesené lahve. K tomu mu poslouží mobilní aplikace Lokni v rámci tarifu Nádraží.
„V Česku se každoročně spotřebuje téměř miliarda litrů balené vody. To představuje enormní zátěž pro životní prostředí. […] Čím více lidí si bude plnit vodu do vlastních lahví, tím méně PET lahví bude muset být vyrobeno, skladováno a dopravováno kamionem po silnici,“ říká zakladatel startupu Lokni Martin Václavík.
Lidé, kteří nebudou chtít mobilní aplikaci využívat, dostanou možnost přímého nákupu filtrované vody do vlastní lahve pomocí terminálu pro platební karty. To za výhodnější cenu než v obchodech či kioscích na nádražích, tvrdí Václavík. S dalšími tarify aplikace Lokni si její uživatelé mohou v jednom dni natočit do vlastní lahve až tři litry vody.
Železnice bez plastů, to je projekt Správy železnic
Akce je součástí projektu Železnice bez plastů. Správa železnic na ni vypsala tendr. Z podaných nabídek vybrala komise právě řešení startupu Lokni, který na dvanácti českých nádražích postupně instaluje filtrační stanice na vodu. Prvního zařízení se dočká pražské hlavní nádraží. Zbylých jedenáct stanic následuje v dalších měsících.
„Podstatou pro naplnění tohoto cíle je změna přístupu veřejnosti. V aktuální situaci ale lidé nemají úplně na výběr. Když řeší pitný režim na cestách vlakem, končí většinou u nákupu balené vody. Z našich průzkumů a zkušeností vyplývá, že klasická veřejná pítka nepatří k preferovaným zdrojům pitné vody, především z důvodu hygieničnosti,“ uvádí generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
SŽ proto hledala dodavatele pro zajištění instalace a provozu automatů na filtrovanou vodu do vlastní lahve. V tendru vybrala řešení společnosti Lokni, která už delší dobu provozuje síť filtračních stanic na 54 fakultách českých vysokých škol.
„Chceme cestujícím nabídnout vodu ve stoprocentní kvalitě bez ohledu na lokalitu nebo stav vodovodní sítě. Finální upravená voda by tak měla být vždy plnohodnotnou či lepší alternativou vody balené,“ vysvětluje Svoboda.
Kde najdou cestující automaty na vodu
Filtrační stanice Lokni staví na pokročilé uhlíkové filtraci v kombinaci s unikátní technologií UV-C LED. Vedle chloru odstraňují nežádoucí pachy, chutě a nečistoty i většinu pesticidů, zbytky léků a hormonů. Disponují také klíčovou funkcí pravidelného automatického proplachu, který zabraňuje nežádoucí stagnaci vody. Automaty na vodu společnost umístí v halách a hlavních koridorech nádražních budov. Instalují je ve dvou fázích.
Stanice zařazené Správou železnic do fáze 1:
- Praha hl. n.
- Praha-Smíchov
- Kolín
- Hradec Králové hl. n.
- Náchod
- Děčín hl. n.
- Plzeň hl. n.
- České Budějovice
- Břeclav
Fáze 2 zahrne zbývající tři lokality, které podle zadávací dokumentace SŽ upřesní. Půjde zřejmě o některá důležitá nádraží na Moravě. Výběrové řízení pro projekt Železnice bez plastu vyhrála společnost Bezpetek. Ta podala nabídku ve spolupráci se startupem Lokni, který řešení naprojektoval a zajistí instalaci, správu, servis a integraci mobilní aplikace. Spolupráce poběží pět let ve dvanácti lokalitách. Pokud se koncept osvědčí, obě strany nevylučují rozšíření filtračních stanic na další nádraží. V rámci ESG strategie SŽ plánuje informovat veřejnost o úsporách odpadních plastů a efektivitě těchto pitných stanic.
–RED–