„Maďarsko evropským představitelům, kteří ho žádají, aby se příliš nevázalo na Čínu, telefony nezvedá. A vyplácí se mu to,“ píše v článku Hungary´s Orbán courts China and wins a surge of clean car investments bruselský list Politico.
Maďarsko se navíc aktuálně společně s Německem uchází o investici čínské automobilky BYD, která uvažuje o vybudování své první evropské továrny. Některé zdroje již dokonce uvádějí, že továrna bude v Maďarsku. Čínská automobilka BYD, která se zaměřuje i na železniční dopravu, se přitom stala lídrem v oblasti výroby elektromobilů. Nyní dokonce předstihla v prodejích světovou jedničku Teslu. V minulém kvartálu prodala rekordních 526 000 vozů, kdežto Tesla 486 000, jakkoli ta za celý loňský rok stále drží prvenství s prodanými 1,8 milionu vozů.
„Maďarská vláda se považuje za most spojující Čínu a Evropu,“ říká Dóra Györffiová, profesorka ekonomie na Korvínově univerzitě v Budapešti.
„To by mělo zbytek Evropské unie velmi znepokojovat,“ dodává.
Zdaleka přitom nejde jen o automobilky BYD. Čínský výrobce autobaterií, CATL, se už rozhodl nákladem 7,3 miliardy eur [cca 180 mld. Kč] vybudovat továrnu ve městě Debrecín na východě Maďarska. A další čínské společnosti, které dodávají díly pro elektroautomobily, jako jsou Nio, Eve Energy, Huayou Cobaltr, BYD a Ning-po Čen-jü, už oznámily svoje plány na výstavbu svých továren.
Čína je jednička v investicích v Maďarsku od roku 2020
Maďarská vláda uvedla, že Čína je od roku 2020 největším zahraničním investorem v zemi. A hodlá čínské investice dále podporovat. Proto se snaží udržet si s Čínou přátelské vztahy. Maďarský premiér Viktor Orbán byl také jediným z evropských představitelů, který se zúčastnil říjnového fóra Belt and Road Initiative. Na akci se setkal s čínským prezidentem, který ho označil za „přítele Pekingu“.
„Nepodlehneme žádnému vnějšímu ideologickému nátlaku a budeme vždy jednat v národním zájmu,“ odmítl veškerou kritiku Viktor Orbán.
Americký závod na baterie postaví Ford s čínskou firmou CATL
Ministr zahraničí Péter Szijjártó se loni v červnu vyjádřil ještě jasněji, když řekl, že každá snaha o odříznutí Číny od Evropy by Evropu poškodila.
„Jak odříznutí, tak snaha minimalizovat riziko, by pro evropskou ekonomiku znamenala sebevraždu,“ uvedl Szijjártó pro CNBC na výroční konferenci Světového ekonomického fóra v Tchien-ťinu.
„Jak bychom se od ní mohli odříznout a ekonomiku nepoškodili?“ ptal se.
Maďarsko se navíc připojilo k formátu 14 + 1, který propojuje Čínu se zeměmi střední a východní Evropy. Dříve to byl formát 16 + 1, ale později ho některé unijní země opustily. Server Politico upozorňuje, že čínská firma CATL oznámila, že vybuduje továrnu v Maďarsku 12. srpna 2022. Tedy jeden den poté, kdy Estonsko a Litva formát 16 + 1 opustily.
„Je to odměna Pekingu za to, že se Maďarsko politicky sblížilo s Čínou,“ tvrdí Jakub Jakóbowski, odborník na Čínu a zástupce ředitele varšavského Centra pro východní studie.
Jeho provoz financuje polská vláda. Upozorňuje i na to, že Maďarsko se připojilo k iniciativě Chinese Belt and Road, když zablokovalo odsouzení Číny EU za porušování lidských práv.
Maďarská vláda to ale vidí jinak
„Jsme hrdí na to, že je Maďarsko vedoucí cílovou zemí pro čínské investice ve střední Evropě,“ uvedl loni v Šanghaji, kde ocenil vývoj čínských investic v Maďarsku, maďarský ministr pro hospodářský rozvoj Márton Nagy.
„Je to úspěch vládní politiky ´otevírání se východu´,“ řekl na konci roku 2023 a argumentoval, že více než jedna třetina investic z východních zemí směřovala do Maďarska.
Čínské firmy místo akvizic posilují v zahraničí vlastní výrobu
Avšak, jak píše Politico, jelikož maďarská vláda usiluje o zvýšení čínských investic, objevují se varování, že za tyto ekonomické přínosy zaplatí vysokou politickou cenu.
„Podobně jako Rusko, může Čína zneužít svůj ekonomický potenciál pro vydírání,“ říká profesorka Györffyová.
Odkazuje na jednání předsedkyně Evropské komise Ursuly von der Leyenové a předsedy Evropské rady Charlese Michela v Pekingu. Právě tam projednávali vysoký obchodní přebytek Číny v obchodu s Evropskou unií. A poukazovali na vysoké státní dotace, které Čína poskytuje výrobcům elektroautomobilů.
Avšak maďarská ekonomika sází mimo jiné právě na výrobu automobilů. A nyní na přechod na elektromobilitu. Automobilový sektor přispívá k jeho hrubému domácímu produktu šesti procenty a jeho subdodavatelé dalšími osmi až devíti procenty.
A nejsou to pouze čínské automobilky. Všechny tři významné německé automobilky mají v Maďarsku své továrny, jakož i jihokorejské a japonské. Využívají tamní zkušené a zároveň levné pracovní síly a blízkosti unijního trhu. Podle listu Politico ale i platí, že zatímco investice nečínských investorů do automobilového průmyslu motivuje ekonomický zájem, příklon Budapešti k Pekingu však má i politický rozměr. Podle něj je Maďarsko ochotno tuto cenu zaplatit.
Michal Achremenko
Maďarsko na rozdíl od většiny evropských zemích nejde nesmyslně proti svým vlastním zájmům. Dobře si tam uvědomují, že svět se mění a ať se USA snaží sebevíc udržet si svou světovou hegemonii, ten čas už je pryč, stejně jako se to stalo Britům, teď to čeká je. Zaslepenost evropských elit, které řídí EU a její státy jen poškodí budoucnost Evropanů. Slepé následování USA v jejich předem prohraném boji v kombinaci s utopickými představami těchto „lídrů“ zruinují většinu obyvatel Evropy a svět půjde dál bez nás, jelikož ten přístup pořád připomíná dobu koloniální v mnoha ohledech. Namyšlenost a povýšenost evropských a amerických diplomatů a politiků se již zdaleka neopírá o ty pevné základy jako např. před 20-30ti lety…
Obyčejným pracujícím lidem je asi úplně jedno , jaký režim vládne , pokud se mají v životě dobře a není draho . Rostoucí ceny energií jsou chtěným cílem Green Dealu.
Všichni kšeftují s Čínou,ale Maďar nemůže.My pod vlivem Amíků nechceme.
Obyčejným pracujícím lidem je asi úplně jedno , jaký režim vládne , pokud se mají v životě dobře a není draho . Rostoucí ceny energií jsou chtěným cílem Green Dealu.
Raději s Čínou, než s nejen voj. agresorem USA nebo rozkradenou UA …
Jseš kus hovězího, který papouškuje jen prokremelskou propagandu.
Všichni specilasté na zahraniční ģeopilitiku si zjistěte jak dopadla Srí-Lanka, Černá Hora, Venezuela, či Vietnam s čínskou lichvou. Jó Čína. Ta nám dělá dobře. Zlikvidovali nám sklařsky a oděvní průmysl. Odběrem oceli a surovin podporuje celosvětově vysoké ceny. Dotace na elektroauta až 50% je také pecka-zlikviduje poslední to, co máme.. A Covid19 ? Extrémně Číně pomohl. Nevěřím tomu, že Svět nenakazí znovu!!!