Netradičně přistoupila Sberbank k průzkumu, který ukazuje, jak jsou na tom Češi v přístupu k penězům. Banka českou populaci definovala sportovní terminologií a rozdělila ji do pěti typů. Totiž na tenisty, běžce, motorkáře, jogínky a plavkyně.
Nejpočetnější skupinu [30 %] tvoří dle průzkumu Sberbank běžci, kteří si vedou alespoň základní přehled o svých financích. Do hloubky se finančními produkty ale nezabývají.
„Pozitivní je, že dvě nejpočetnější skupiny, tenisté a běžci, tvoří lidé, kteří přistupují k penězům poměrně zodpovědně a efektivně. Dokáží své úspory i dlouhodobě zhodnocovat,“ vysvětluje mluvčí Sberbank Radka Černá.
Dodává, že do jí uvedených finančně gramotných typů mnoho lidí v průběhu života dozraje.
„Naopak nejhůře z hlediska finančně gramotného přístupu k penězům dopadli plavci a plavkyně, kterých je 14 %. A jsou to ti, kteří peníze příliš neřeší,“ upřesňuje mluvčí Sberbank.
Tenisté [20 %]
Tenisté patří z hlediska přístupu k financím mezi nejrozvážnější a nejzkušenější Čechy. Jsou to ti, kteří mají vše dopředu promyšlené, ale dokáží rychle reagovat i na nenadálé situace. Tenisté jsou šetřiví. Vedou si přehled veškerých rodinných příjmů a výdajů [64 %] a i rádi zhodnocují své finance. Všechny špatné nabídky dokáží vyhodnotit a odpálkovat. Půjčku berou jako něco, co může zkvalitnit jejich život, ale zásadně si půjčují jen od banky a po předchozím porovnání podmínek na trhu [59 % z nich]. V dané skupině převažují muži [56 %] s věkovým průměrem 47 let.
Doporučené finanční rady: U tenisty se vyplatí uvažovat o investování. Vhodná a ihned dostupná rezerva by se měla rovnat až šesti měsíčním příjmům a měla by být uložena na spořicím účtu. Finance, které tuto rezervu přesahují, by měl investovat. K dispozici má podílové fondy různého zaměření, od konzervativních, přes smíšené až po dynamické.
Doporučené finanční produkty: Akciové trhy, investiční hypotéky, úvěry na podnikání, stavební spoření [pro děti], životní pojištění, doplňkové penzijní spoření.
Běžci [30 %]
Běžci představují ve společnosti nejpočetnější skupinu. Jsou vytrvalí a ve svém snažení poctiví. Nezakládají si ani na rychlosti, ani na vysokém skóre. Ve financích kontrolují své výdaje. Nejčastěji se jedná o starší muže [61 %]. Jsou vytrvalí, poctiví a snaží se mít alespoň základní přehled o rodinných financích. 42 % z nich si vede přehled příjmů a výdajů na papíře. Ačkoliv nejsou materiálně založení, půjčky přirozeně patří k jejich životu. Na rozdíl od tenistů si ale půjčují bez hlubších úvah a bez řádného srovnání nabídek na trhu.
Doporučené finanční rady: Byť běžci běžně využívají finanční produkty, měli by se vždy dopředu blíže podívat, co nabízí trh. Porovnat si nabídky. I na finančním trhu vzkvétají novinky, jejichž prostřednictvím může financovat své plány nebo i zhodnocovat peníze.
Doporučené finanční produkty: Podílové fondy, investiční zlato jako uchovatel hodnoty peněz, hypotéka na vlastní bydlení, stavební spoření pro děti, úvěry s bonusy za bezproblémové splácení.
Motorkáři [18 %]
Motorkáři mají rádi rychlost a riziko. S penězi zacházejí velmi spontánně. Motorkář nemá rád stereotyp a nechce mít dopředu nalinkovanou svou trasu. Žije daným okamžikem a vychutnává si ho se vším, co nabízí. Občas ale s penězi zachází skutečně spontánně. Jedná se především o mladé lidi do 30 let [40 %] s podobným zastoupením mužů a žen. Ačkoliv mají silnou touhu ušetřit hodně peněz [až 88 % z nich], daří se jim to nejméně ze všech skupin. Peníze jsou podle nich k tomu, aby se především utrácely [89 %].
Doporučené finanční rady: Ač milují rychlou jízdu, občas by měli i zpomalit, případně docela zastavit. Základním doporučením je začít finančně plánovat. Dále se pak rozhodně vyvarovat situace, kdy se peníze z dobrého sluhy promění ve špatného pána. Motorkáři by proto neměli nikdy zapomínat na kontrolu svých půjček. Pokud jich mají více, mohou zvážit jejich konsolidaci a refinancování. Spíše než kontokorent by si motorkáři měli založit spořicí účet. Zbytek volných prostředků mohou investovat.
Doporučené finanční produkty: Spořicí účty, kryptoměny, podílové fondy, ale třeba i [ne vždy výhodné, ale vždy nákladné] pojištění proti neschopnosti splácet a pro nahodilé události.
Jogínky [18 %]
Jogínky jsou opakem motorkářů. Ze všech skupin nejvíce spoří. Mají dokonalý přehled o všech financích. Více než na finanční instituce spoléhají samy na sebe. V této skupině převažují ženy [62 %] ve středním věku. Nadprůměrně zvažují každý výdaj [až 67 % z nich]. Potřebují mít i velkou finanční rezervu [76 %]. Jsou konzervativní a k životu jim většinou stačí to, co mají. Peníze si prakticky vůbec nepůjčují. A pokud by se náhodou ocitly ve finanční nouzi, raději se obrátí na rodinu než na banku.
Doporučené finanční rady: Jogínky mají své finance pod kontrolou jako žádní jiní. Problém může nastat, když přesvědčení, že skromnost z nich dělá lepší lidi, převažuje nad zdravým rozumem a stane se chorobným škudlením. Občas je třeba si i něco dopřát jen tak pro radost. I kdyby to mělo stát třeba i jen pár korun.
Doporučené finanční produkty: Termínované vklady, spořicí účty, případně stavební spoření nebo bezpečnostní schránka.
Plavci a plavkyně [14 %]
Pro plavce a plavkyně nejsou peníze vůbec důležité. Často je to dáno i tím, že prozatím o ně v jejich životě nebyla nouze. Preferují prima klid a pohodičku. To proto, že to od nich nevyžaduje žádnou větší námahu. V této skupině převažují mladé ženy [57 %] s průměrnými 35 roky věku na celou skupinu. Rády se pohybují nad hladinou a nic moc neřeší. Pokud by někdy potřebovaly peníze, obrátí se na rodinu či přítele. Finance i finanční produkty jsou jim lhostejné.
Doporučené finanční rady: Není dobré vždy spoléhat, že nám druzí hodí pomyslný záchranný kruh. Ačkoliv si plavkyně na penězích tolik nezakládá a zatím do detailů neřešila svoji finanční budoucnost, jednou určitě nastane doba, kdy bude potřebovat větší obnos peněz. Na tyto chvíle by měla myslet již dnes.
Doporučené finanční produkty: Finanční plánování, konzultace s finančním poradcem, podílové fondy jako pravidelné investice, spořicí účet, stavební spoření, doplňkové penzijní spoření.
O výzkumu Sberbank
Kvantitativní výzkum provedený společností Response now pro Sberbank analyzoval postoje české populace k financím, zkoumal motivace k půjčování peněz a kvalitu hospodaření s příjmy. Realizován byl prostřednictvím dotazování respondentů se zaměstnáním ve věku 18 až 65 let. Účastnilo se jej 505 respondentů, mezi nimiž byly rovnoměrně zastoupené věkové skupiny, regiony i obě pohlaví.