Poptávka po luxusních investičních hodinkách stoupá. Ceny luxusních hodinek se počítají ve statisících, milionech, desítkách i stovkách milionů korun. A už se prodaly i hodinky za více než miliardu korun.
Trh s luxusními hodinkami se zakládá na transparentnosti, informacích a spolehlivých obchodnících. O tom, co se na něm děje teď, informuje specializovaný online magazín Quill & Pad v článku The investment Market for Luxury Watches is Growing. Odvolává se v něm na loňský průzkum, podle kterého stoupl počet lidí, kteří se rozhodli pro investici do luxusních hodinek. Bylo jich o 39 procent víc než o rok dříve. Třetina zájemců své rozhodnutí vysvětlila potřebou diverzifikace investičního portfolia a 28 procent ochranou před rostoucí inflací.
„Průměrná cena vzácných a exkluzivních hodinek z druhé ruky stoupala v letech 2018 až 2023 ročně 20% tempem,“ tvrdí odborníci ze specializovaného magazínu a dodávají: „To je mnohem víc než přidávají hlavní akciové indexy i na dlouhých investičních horizontech.“
Luxusní hodinky podle nich i lépe překonávají hospodářské krize, protože jejich cena jde po propadech opět rychle nahoru. Argumentují tím, že v letech 2017 až 2022 byla návratnost investic do hodinek 4x vyšší než u zlata a 13x vyšší než u stříbra. A třeba i investice do hodinek značky Patek Philippe ve stejném období vykázala návratnost 207 procent.
Růstový potenciál ale mají i značky jako Rolex nebo Audemars Piguet. Výhodnou investicí mohou být i hodinky značek Omega, Panerai či Cartier. To platí hlavně pro jejich limitované série a ikonické modely. Například první luxusní model s pouzdrem z oceli, model Royal Oak firmy Audemars Piguet, stál již v době své premiéry v roce 1972 téměř to, co stál osobní automobil.
Luxusní hodinky jako alternativní investice
Investice do drahých hodinek nabízí hned několik výhod. Investoři jí diverzifikují svá portfolia o něco, co drží hodnotu a zhodnocuje se, ale zároveň vykazuje nízkou korelaci s finančními trhy.
Luxusní hodinky mají i tu výhodu, že jsou hmotným aktivem a reálným vlastnictvím. Jsou snadno přenosné a zajišťují finanční mobilitu. Jsou snadno uskladnitelné a snadno směnitelné za hotové peníze. S luxusními hodinkami je to podobné jako například s investičními známkami a drahými kameny. Majitel si navíc se svými hodinkami vytvoří blízký vztah a kochá se jimi ve své sbírce.
A jak nakupovat luxusní hodinky na investici? Základním předpokladem je „dobrá cena“ a prokázaná autenticita daných hodinek. Poté bere investor před nákupem do úvahy několik faktorů:
-
Počet vyrobených kusů, pokud možno nízký.
-
Unikátnost hodinek.
-
Kvalita zpracování.
-
Pověst výrobce a značky.
-
Ikonický status daného modelu.
Teprve kombinace všech těchto, nebo alespoň většiny, faktorů, zaručuje zhodnocení investice. Zásadní faktor je počet vyrobených kusů. Některé modely mechanických hodinek se vyrábějí ve velmi malém počtu, někdy jde dokonce o jediný kus. To skýtá velkou naději na zhodnocení investice. Zvlášť, když se k hodinkám pojí nějaký příběh, třeba hodinky, které měl při filmování na ruce agent James Bond.
Dalším příkladem je model Jaeger LeCoultre Geophysic z roku 1958. Vyráběl se jen jeden rok při příležitosti Mezinárodního Geofyzikálního roku v počtu 1 300 kusů. Odolává magnetickému poli až do hodnoty 600 Gaussů a je vodotěsný do hloubky jednoho sta metrů. Na svou dobu to byl velmi inovativní model.
Po hodinkách s vysokým podílem mechanického provedení a s kvalitně zpracovaným a dekorovaným pouzdrem z kvalitního materiálu [nemusí jít jen o zlato] je velká poptávka. Jde o vzácné a exkluzivní modely. Hodnota hodinek rovněž závisí na technické komplikovanosti strojku.
Hodinky slavných značek a vyrobené v malých sériích jsou tak investory velmi oceňované. Příklad může být model Il Destriero di Scafusia firmy IWC z roku 1993. Tyto hodinky jsou vybaveny čtyřmi komplikacemi, chronografem s vlečnou ručkou, věčným kalendářem, létajícím tourbillonem a minutovou repeticí. Jejich strojek se skládá ze 750 součástek.
I trh luxusních hodinek má svá pravidla
Nadšenci do hodinek z Quill & Pad uvádí, že trh s luxusními hodinkami prochází neustálými inovacemi. Zájemcům se nabízejí stovky online platforem, jež shromažďují aktuální ceny tisíců hodinek nejrůznějších značek. To investorům umožňuje studovat trendy, analyzovat ceny a porovnávat je. Budoucí vývoj pomáhá předpovídat i umělá inteligence. Zvyšující se počet finančních institucí již nabízí proti hodinkám i možnost úvěru. To dodává likviditu na trhu a dál kultivuje spolehlivost informací o nakupovaných luxusních hodinkách.
Novinkou na trhu s luxusními hodinkami je certifikace hodinek z druhé ruky, která pomáhá k větší bezpečnosti obchodování. Nabízejí ji dealeři a online platformy. Certifikát potvrzuje pravost hodinek, ověřuje jejich stav a zaručuje případné opravy. Bezpečné obchody zaručuje i blockchain. Tato technologie umožňuje digitalizaci a uchovávání identity hodinek na cloudu ve formě digitálního ID. Rovněž umožňuje sledování pohybu hodinek, a tím jejich autenticitu a vlastnictví. Několik luxusních hodinářských značek s blockchainem pracuje.
Trhu hodinek z druhé ruky dominují digitální prodejní platformy, jako jsou Chrono24, Watchfinder, Watchbox Chronext a eBay. A pracují s různými obchodními modely. Některé zprostředkovávají kontakt kupců a prodejců, jiné hodinky samy kupují a dále prodávají. Další spolupracují s výrobci a obchodníky.
Sběratelé jsou šťastní lidé. A platí to i pro ty s hodinkami
Investice do luxusních hodinek vyžadují vášeň a dlouhodobý výhled. Sběratelům, kteří investují do vzácných hodinek, odborníci říkají investoři z vášně. Tato skupina investorů ale investuje i do jiných netradičních alternativních aktiv, jako jsou veteránské automobily, šperky, vzácná vína a whisky či do umění.
Výhodou této investiční vášně je osobní vlastnictví těchto aktiv a možnost potěšit se z nich. Jejich zhodnocení může trvat dlouho a nemusí být vůbec jisté. Optimismus je ale namístě. Index Knight Frank Luxury Investment v roce 2022 vzrostl o 16 procent. A to je důkaz, že investice z vášně odolávají recesi a inflaci a jsou výkonnější než ostatní. Největší zhodnocení vykázalo umění [29 %], dále klasické automobily [25 %] a konečně luxusní hodinky s 18 procenty.
Na druhé straně i v případě hodinek platí to, co platí u všech alternativních investic. Co pro jednoho má „cenu zlata“, druhý mine bez zájmu. A to značí investovat do toho, co si pro svou krásu a hodnotu vždy najde svého kupce.
Michal Achremenko