Ministerstvo dopravy podpořilo podvodníky. Teď mlčí jako zařezané

155367
ministerstvo_dopravy
V odboru komunikace ministerstvo dopravy zaměstnává deset lidí. Zodpovědět čtyři otázky je ale nad síly všech. / Foto: MD ČR

Ministerstvo dopravy ČR [MD ČR] loni oznámilo, že velký technický průkaz se od letoška stane minulostí. Ministr dopravy Martin Kupka [ODS] se chlubil, že tím stát ušetří miliony korun. Praxe ale ukazuje, že změna nahrála i podvodníkům.

„Chtěl jsem koupit novější ojetinu, ale nějaký Kupka zrušil velké technické průkazy u automobilů, tak nelze zjistit žádnou historii u auta. Než koupit bývalé taxi nebo vozidlo autoškoly, tak jsem od záměru něco kupovat upustil. Škoda, že jsem nestihl koupit do konce roku 2023, to bych ještě dostal k autu velký technický průkaz,“ napsal nedávno na stránkách FinTag čtenář Petr k článku Tuzemské automobilky odmítají cla na čínské elektromobily.

A pokračoval: „Auto bez tohoto dokladu je nedůvěryhodné a ztrácí cenu. Je až k smíchu číst inzerát, kde borec prodává auto, co koupil tento rok, a píše:´jelikož nemám k autu technický průkaz, tak nemohu uvést počet majitelů. Ani zda vozidlo nebylo firemní´.“

To, že zrušení velkých technických průkazu přineslo na trh s ojetinami další podvodné praktiky, potvrdila redakci FinTag i mluvčí společnosti Cebia Barbora Minksová.

„To, že lidé nemají možnost si zkontrolovat počet předchozích majitelů, podvodům samozřejmě nahrává. U aut po jednom majiteli totiž vzniká často dojem, že vůz se nachází v dobrém stavu a není potřeba ho kontrolovat, stejně jako jeho historii. Čímž vzniká prostor pro zakrývání dalších nekalých praktik, jako je zatajování havárií, stočených tachometrů či skutečné země původu,“ uvedla.

Také ale dodala, že informace o předchozím počtu majitelů ve velkém technickém průkazu nebyly ani dříve vždy přesné. To proto, že v případě jejich kopií se do nich neuváděli zahraniční vlastníci vozidla.

Zrušení velkého technického průkazu v praxi

Aktuální poměry na trhu s ojetinami po zrušení velkého technického průkazu podle Barbory Minksové ukazují na rozdělení prodejců ojetin na dvě skupiny. Někteří kupujícím poskytnou pravdivou informaci o počtu předchozích majitelů auta, jiní ne. Mnozí další pak absenci této informace zneužijí ve svůj prospěch.

„Počet předchozích majitelů má také určitý vliv na prodejní cenu. Při koupi vozu je důležité řešit především jeho technický stav a historii havárií a najetých km, původ a další údaje. Přesto je informace o prvním majiteli, která je dle našich dat ve 2/3 případů inzerce bohužel lživá, lákadlem pro kupující. Opravdu totiž vůz zatraktivňuje a odrazuje od jeho prověření. Částečně tedy slouží k zakrývání jiných podvodů,“ vysvětluje souvislosti.

Informacím o počtu majitelů ojetin se v Česku nedá věřit

Absence velkého technického průkazu podle ní bohužel nahrává ještě častějším podvodům tohoto typu, kdy prodejce již nic nenutí nechat si vystavit kopii velkého technického průkazu, aby podvod zakryl.

„U 30 procent inzerovaných aut je falešně uvedeno, že jsou po prvním majiteli. Kromě toho, že se auta rychleji prodají, to však navyšuje i jejich cenu. A to zhruba o pět procent,“ doplňuje praktické dopady na trh Barbora Minksová s tím, že v průměru mají auta na sekundárním trhu zhruba pět předchozích majitelů.

A ještě více předešlých majitelů mívají auta, která se u nás prodávají nejčastěji. K nim patří například Škoda Octavia, VW Passat nebo Škoda Fabia.

65 procent ojetin z Německa na českém trhu je po havárii

Mluvčí Cebia dále zdůrazňuje, že částečně informace o počtu předchozích majitelů pokrývá online systém firmy pro prověření historie vozidla Autotracer. Ten monitoruje evidenční kontroly v ČR, zahraniční inzerci i počet zemí, ve kterých auto jezdilo. Opět ale upozorňuje, že počet předchozích majitelů platí jen za jednu z částí klíčových informací o vozu pro kupující. Ke kompletní kontrole slouží systém, v němž se zadává VIN vozu.

Ministerstvo dopravy mlčí jako zařezané

Díky digitalizaci ušetříme miliony korun, nervy řidičů a zbavíme se zbytečné byrokracie. Všechny důležité údaje budou dostupné elektronicky, případně na malém technickém průkazu,“ chlubil se veřejnosti na konci loňského roku, když Sněmovna schválila zrušení velkého technického průkazu, ministr dopravy Martin Kupka.

Hovořil také o přínosu digitalizace dopravních agend do konce února roku 2025. Vyslovil se, že do té doby ministerstvo postupně zjednoduší lidem různé životní situace spojené nejen s agendou vozidel elektronicky tak, aby jim ušetřilo čas a peníze. Skutečností je, že odborníci zrušení velkého technického průkazu přivítali. Což potvrzuje i Barbora Minksová.

„Z hlediska nákladů se jedná o správný krok, ovšem je potřeba zajistit, aby byly i nadále k dispozici všechny údaje, ideálně tedy i počet majitelů,“ uvedla pro FinTag a dodala, že podle jejích informací ministerstvo dopravy na dostupnosti informací o počtu předchozích majitelů pracuje. Do konce letošního roku tyto informace snad předloží i veřejnosti.

FinTag se v této věci obrátil i na ministerstvo dopravy s dotazem, aby mu popsalo, co v této věci chystá. Stalo se tak minulý týden. Dodneška nejenže nedostal na položené otázky žádnou odpověď, ale ministerstvo dopravy na žádost ani nikterak nezareagovalo [více na konci článku, pozn. red.]. Což překvapuje, protože resort v odboru komunikace zaměstnává deset lidí.

Stanjura má rekordní příjmy, ale i deficit rozpočtu. Jak to?

Vezmeme-li v úvahu, že průměrný plat na ministerstvech již v roce 2021 činil 52 200 Kč, tak tito pracovníci státní rozpočet ročně vyjdou na 6,3 milionu Kč. Ve skutečnosti to bude ale ještě víc. Například jen loni stoupl průměrný plat státních zaměstnanců o tři procenta. V každém případě je to dost na to, aby deset úředníků ministerstva dopravy dokázalo zajistit odpovědi na čtyři položené otázky. Zvlášť, když přesně to je hlavní náplní jejich práce.

Daniel Tácha

Aktualizace: Jen pár hodin po vydání výše uvedeného článku ministerstvo dopravy přece jen zareagovalo. Mluvčí úřadu František Jemelka nejdříve uvedl, že výhradně na tiskovou agendu jsou na úřadu pouze dva lidé. A dodal, kéž by jich bylo deset, jak stojí v článku [i na stránkách ministerstva, pozn. red.]. Ale také odpověděl na položené otázky FinTag:

Na čem konkrétně MD ČR pracuje, aby si lidé mohli ověřit při nákupu ojetého vozu počet předchozích majitelů?

Bude změna ve volně dostupných aplikacích a na Portálu dopravy bude počet vlastníků /  provozovatelů. Mělo by být k dispozici ještě letos.

Jak onen „ověřovací nástroj“ bude vypadat, jak bude dostupný, prostě, kde a jak tyto informace lidé najdou a jaké informace najdou? 

V momentě, kdy budeme mít doanalyzováno a budeme programovat, bychom měli být schopni dát přesnější informaci.

Kdy tento nástroj bude hotový a co jeho dokončení podmiňuje? 

Mělo by to být ještě letos.

Když se podíváte zpět, máte za to, že zrušení velkých technických průkazů bylo správné rozhodnutí? Pokud ano/ne, proč ano/ne?  

Ano, v rámci digitalizace a úspor, Evropa se tímto směrem dává, stačí jen jeden doklad.

Zároveň také k odpovědím přidal náhled MD ČR k celému problému:

  • Úplný počet vlastníků nikdy nebylo možné ze starého papírového velkého TP zjistit. Na TP jsou jen dvě kolonky a v momentě, kdy auto mělo tři, čtyři nebo pět vlastníků, tak kupující nic nevěděl. Počet majitelů o ničem nevypovídá…
  • Popisované jednání, které se dle lidí citovaných v článku, děje, navíc již může naplňovat skutkovou podstatu trestného činu. Což už je mimo kompetenci MD ČR. Každý, který o takovém jednání ví, byl jeho svědkem, by měl kontaktovat Policii ČR.

A dále: Koupě auta je investice minimálně za vyšší desítky tisíc korun. Proč nevyužít službu za několik málo stovek korun? Informace jsou navíc zdarma na:

A tyto informace řeknou o mnoho více než jen informace o počtu majitelů. To u aut, která mohou být například rychle přeprodávána, což předpokládám víte…

46 KOMENTÁŘE

  1. Já bych řekl: „Mlčí jak zařezané“ , zařazené mi nedává smysl. Jinak, zrušení velkého technického průkazu lze považovat za úplný úlet. Je to stejná fantasmagorie jako digitalizace osobních dokladů, pro kterou nejsou mimo přehnaných osobních ambicí politiků, technické ani bezpečnostní předpoklady.

    • Ano, děkujeme, přesně to jsme chtěli napsat i my. / Chybu jsme opravili. / Ještě jednou děkujeme za upozornění. / Redakce

  2. Dobrý den, vůbec nevím o co zdejším chytrým hlavám jde. Všude na západě dostanete k autu rádoby technický průkaz s předchozím majitelem a to je vše. Proč má Lojza za osm let vědět moje rodné číslo. Za mě v pořádku.

    • to neznamená že jak to má doma John či Karl je automaticky dobré…a to mne fakt nezajímá…nerad bych si koupil autíčko které jezdilo v pujčovně nebo jako taxi a po 2x totálce…pěkný den

        • Ty socky nutně společnost nutně potřebuje. Bez sekundárního trhu nebude ani primární. Když pošetři na nové auto, budeš za pár krátkých let socka ty, protože budeš jezdit vránou, která ještě ale na vrakáč nepatří.

  3. No řekl bych že jsem více než slušnej pokud říkám, že by tato vláda měla bít pohnána k trestní a osobní odpovědnosti za nemalé škody na občanech ČR,

    • No, já bych řekla, že bít měli rodiče Vás, za jistě výtečné výsledky na Základní škole.
      Proč každý, více než slušnej moula, musí vyjádřit svůj názor?

      • Pokud si myslíte že slušní lidé jsou jen ti co mají vzdělání, tak jste na omylu, naopak ti jsou právě arogantní a občanem s nižším vzděláním opovrhují. Znám pár studovaných ing. a jsou to , nesmím použít ty správná slova. Bohužel je to tak, ale to neznamená, že všichni ti ostatní se vzděláním či bez něj, jsou slušní a hodní.
        Jsem přesvědčen, že 80 % lidí mající příležitost být neslušnými a získat navíc hodně peněz či nějaké výhody , toho využijí. Počínaje úplatky za služby či přednostní výhody a pod. a konče zneužitím pravomocí a důvěry. V naší zemi to poslední v podstatě není vůbec trestáno a tak se nedivme, že lidi jsou čím dál tím horší, nemají strach. V Japonsku je jedna dobrá věc, tam májí lidi pracovní knížky a záznamy o jejich zaměstnání a pod. a tak si jsou vědomi, že jim to může výrazně ovlivnit život a tak se snaží být slušní a čestní. Samozřejmě se tam najdou i jiní a ti si ty záznamy upravují či mažou za úplatky či vyhrožování jejich mocí a pod.
        Jen se podívejte jak jsou trestáni politici či státní zaměstnanci za prohřešky a na ně by se mělo právě vztahovat zneužití pravomocí . Bohužel, jak jsem už výše napsal, za toto tresty u nás nejsou a o tom rozhodují právě lidé co mají tu největší možnost zneužít svého místa a pravomoci. Osobně mi je jedno zda má někdo nějaké vzdělání či ne, jde o člověka a vzdělání z lidí tvoří jen lidi co mají větší odpovědnost, ale i vůči těm méně vzdělaným. Osobně si nechám poradit i od hlupáka, má-li pravdu.
        Zrušením techničáků je jen další důkaz lumpů jak pomoci lumpům ještě více, ono vytvořit ze zla zákon co zlo omlouvá je vlastně to zlo legální a to je praktika ODS a jejich kumpánů od počátků a nevyjímám ani ANO . Všude jsou špatní lidé a způsob vládnutí jim nahrává a tak se tam hrnou a dělají lumpárny co nahrávají lumpům. Kdyby politici schválili zabíjení, pak by to bylo legální dle zákona. Přehnal jsem to, ale jako názorné odhalení jejich praktik to snad stačí.

  4. Zase jedna zhovadilost jako je zrušení Velkého techničáku od opravdových odborníků. Pánové kdy s těmi kravinami už přestanete. Co si máme my mamlasové dole o Vás pomyslet. Jen to že opravdu asi na vládnutí nemáte nejen buňky, ale vůbec nevíte o čem je právě řeč.

  5. Nejdříve pojištění pro zahradní traktůrky poté podpora kosmonauta, zrušení TP a pod.
    Ale není se čemu divit vždyť je z toho Nutelovýho stáda a kryje svoji neschopnost
    vymýšlením hovadin.

  6. Také to vidím jako nehorázný nesmysl a že by se tím něco usnadnilo – ta můj názor je opačný. Nedávno jsem montoval a zapisoval známému tažné zařízení a už ho do nového malého orv nezapsaly- prý to je na on-line portálu. Tak že když bude někdo chtít zapojit přívěs tak si musí nejprve dohledat jaký může táhnout. Stejně tak technická prohlídka vám není zapsána i když velký TP máte. Navíc s každou změno stejně na úřad musíte. A taky se neustále setkávám s případy, kdy dříve vydané orv není v systému. Pak vás z STK pošlou na úřad aby jste si to zaregistroval, přes to, že auto vlastníte víc jak 10 let a fungovalo to.Tak že jaká úspora???

    • Ano naprosto s Vámi souhlasím, taky mi odebrali v databázi rozměry pneu co mám napsané ve velkém TP a kamarád s tím již měl problém, když byl na STK bez velkého TP. Opravdu to vymyslelo hovado a já jsem oprávněn rozbít tomu kdo mi bude bránit v tom co už fungovalo, držku!!!

  7. Zrušení velkého TP byl velmi nešťastný krok. A proč? Takový b**děl jaký je v RSV (registr silničních vozidel) si nikdo, kdo s tím nepracuje neumí představit. Ty rozumné úřady, které si hlídají a opatřují staré papírové spisy mají velkou výhodu. Elektronická podání žádosti je druhá taková hloupost. Ten dredatý nešťastník co to vymyslel má asi slušný materiál, že vymyslí takové nesmysly.

  8. Jednoducha naprava. Vsechno by se zviditelnilo a podvody by prestaly, kdyby meli vsichni pristup k udajum z Technicke kontroly, pripadne k plneni pojistnych udalosti. Treba za nejaky administrativni poplatek. Radeji dam par korun za jistotu ze auto nebylo bourane a jake melo zavady ci najete kilometry z technicke kontroly, nez abych naletel podvodnikovi. Toto je ochrana obcana o kterou se ma postarat stat. Ze zatim vyhravaji podvodnici na slusnymi lidmi je smutne. A ti co tady vykrikuji blbosti o rodnych cislech apod nejspise sami podvadeji.

    • Tak určitě když stáhnete údaje z technické kontroly nebo z pojišťovny, tak se tam dozvíte, jak dobře tu totálku zbouchal ze tří jinejch Jarda doma ve stodole. Až to zbastlí, určitě se tím pochlubí v elektronickém registru a pověsí tam fotky ,,před,, a ,,po,,.

  9. Sice nepíši úplně k tematu, ale u Velkého TP mám tu zkušenost, že se mi u 2 vozidel z Velkých technických průkazů nepropsaly do elektronické databáze údaje o použitých rozměrech pneumatik, sice jsem slyšel že si to mohu nechat opravit na registru vozidel, ale proč bych to dělal? Proč bych tam potupně žádal o něco co už dávno mám!!! A od kamaráda vím, že když byl na STK bez velkého TP (mít ho nemusí) a měl jiné pneu, tak mu ji nechtěli dát??? Kde to tedy jsme???

  10. Historii vozidla bude možné zjistit z rejstříku, který ministerstvo dopravy nejspíše bude budovat. Předpokládá se, že tam bude úplná historie, majitelé, technické kontroly, opravy po havárii, a další.
    Zkrátka všechno.

  11. Nevím jakou máte zkušenost ostatní ,ale mně když přepisovali VTP na ten malý ,tak jsem se ptal paní jestli tam jsou přepsány i ty pneumatiky a ona tvrdila ,že je tam všechno .Až po 14.dnech jsem zjistil ,že jsem odešel s technickym průkazem na jiné vozidlo se stejnou SPZ ,místo Škoda Octavia tam byl Renault Clio ,tak nevím ,zda to krok správným směrem.Jsem zvědav na STK jestli ty pneumatiky tam budou,ale to poznám až za rok a půl .

  12. ve starém TP mám napsané kola 16″, 17″, 18″ a 19! ale v novém jen 19″, ktré jsem nikdy neměl, uvidím co na to STK

  13. To je dané tím,že obsazování funkcí je stejné,jako za komančů po převratu.Důležité je mít správné konexe,dostatečnou drzost a kdejaký hlupák může rozhodovat.Politické partaje si uzurpovaly moc a podle toho vládnou.Nakonec má každý národ vládu,jakou si zaslouží.Jen se někam ztratila většína podpoprovatelů neschopných politiků.Po tom,co dokáží vymyslet za debility,se ale nelze divit.

  14. Je potřeba vysvětlit všem řidičům a majitelům TP které s touto situací se teprve setkají, aby žádali od předešlých majitelů velký TP a pokud ho nemá – nekupovat. Při vyřizování na Magistrátech měst občanskoprávních agend – řidičské a technické průkazy kde vám budou rušit velký TP si jej vyžádat zpět a doma uschovat A ke kterému si pak ukládat doklady z STK. Je to řešení jak se vyhnout problémům.

  15. Ušetřili miliony na občanech ČR kteří platí rekordní daně v Evropě , aby pak miliardy rozdaly těm co daně neplatí….A to se tu prý život vyplatí.

  16. rušit velký techničák mohl jen idiot, co takhle rozměry ráfkú, tažná zařízení, dopsání legálního plynu atd… opravdu jen medonos a patlal a zalepovač mohl takto myslit. Zrovna jako nechat opravenou trať bez zabezpečení………. A CO TAKHLE REZIGNACE….
    JSME OSTUDNÝ STÁT – viz dálnice do Polska – kvalitní a plně funkční silnice od Budimexu je tu
    od 70. let.

  17. AAA auto u prodávaných vozů vždy nechávalo dělat nové velké technické průkazy aby nebyla dohledatelná jejich historie. Jedni takový vůz s nejasnou historii AAA vrátili a AAA zase nechali udělat nový velký technický průkaz aby tam nebyl záznam o těch co ten vůz vrátili.

  18. Vláda je prostě poplatná těm, kteří ji podporují. Pomáhá podvádět v daních, rozhazuje zbytečně těm, kteří to nepotřebují, nakupuje ve velkém stíhačky, které nepotřebujeme, podporuje válku o které nic neví a pokud chybí peníze, vezme je důchodcům.

  19. Nedá mi, abych do rozbouřené diskuze nepřilil trochu paliva 🙂 Budu se držet problému „zrušení velkého TP“ alias „osvědčení o registraci vozidla – část II“.
    Počet předchozích majitelů zjistíte i nadále poměrně snadno – kontrolatachometru.cz kde uvidíte předchozí „evidenční prohlídky“ kde vesměs „co evidenčka, to nový držitel“. Ve „velkém TP“ stejně byli max. 4 držitelé, u těch nejnovějších (asi facelift) stejně už jen dva. Dále duplikáty „za popsaný“.
    V Triple A byl vždy duplikát, čistý jak pověstné „slovo Boží“ bez uvedení důvodu jeho vystavení…
    Zjevná snaha „očistit“ minulost, jak to ten náš nejkřišťálovější prodejce dokázal, je mi dodnes záhadou.

    Závěr: (můj osobní, nikomu jej nevnucuji) – dopadlo to podobně, jako spousta jiných věcí v tomto státě – „mysleli jsme to dobře, ale…“
    Žádná tragédie to však není, jen zástupný problém.
    Hádejte se o techničáky, my si z vás mezitím ty prachy stáhneme jinde, kde si toho ani nevšimnete 🙂

  20. Zrušení velkého TP jsem poznal hned na první STK, kdy jsem neprošel protože originál kola neměly na STK uvedeny v systému. Dostal jsem STK jenom na měsíc s tím že mám požádat úřad o dopsání kol do systému, tak že další vyřizování. Po návštěvě úřadu zpět na STK kde jsem zaplatil dalších 300 a dostal STK…..fakt dost dobrý systém 👏

  21. Pokud někdo řekne A, tedy „Koupě auta je investice minimálně za vyšší desítky tisíc korun. Proč nevyužít službu za několik málo stovek korun?“, je třeba říci i B! Tedy pokud kupuji ojeté auto, vybírám a nekupuji to první. Takže kolik přesně „málo stovek“ mne bude stát pouhý pokus o zjištění informací o deseti vozech? O dvaceti?
    A to jsme jen u zájmu, pořád ještě chodím pěšky, jen s prázdnější peněženkou… 🙁

  22. Kravina. Kdo chtěl zatajit počet majitelů, nechal si vystavit duplikát za 100 Kč. Áčka to dělají u všech aut.

  23. Před STK jsem si okopíroval velký tech. průkaz/ výměna malého v důsledku změny bydliště/ a mám pokoj. A je pravda o podvodech s počtem majitelů a nehod!!!! AAA prodá auto s vadou kterou zapře a již se nedomůžete nápravy. Proto chtít aspoň kopii velkého techničáku jinak nic nekupovat.

  24. Další paskvil z vády dementů, podobně jako to zrušení předkupního práva u nemovitostí. Navíc to bylo zcela jasné předem, že to tak dopadne (v obou případech).

  25. Kupka vystudoval obor „Komunikace s médii“….To je na vysvětlení těch jeho přešlapů.Omluva,je to tak jinde v Evropě neobstojí. Tam není tolik podvodníků jak tady.

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here