Snad žádný jiný fenomén nezměnil v posledních letech svět zábavy a sledování obsahu tolik jako streamovací platformy. Dříve jsme chodili na filmy do kina, půjčovali jsme si je v půjčovnách anebo si je koupili na některém z nosičů.
To všechno je ale – snad až na to kino – minulost. Tématem se ve svém textu na FinTag zabývá analytik XTB Tomáš Vranka. A píše: Streamování změnilo vše a filmy, ale i hudba a další audiovizuální díla jsou dostupná online na pár kliknutí. A navíc i jen za pár dolarů měsíčně. Z toho samozřejmě těží zejména spotřebitel, který nemusí sledovat reklamy a může si pustit, co chce a kdy chce. Jak si ale streamovací sektor vede z investičního hlediska? Stojí streamovací giganti za pozornost investorů? Vypracoval jsem nový report na toto téma, které najdete na stránkách XTB.
Co obsahuje nový report o streamování
- Na čem stojí úspěch streamovacích platforem.
- Jaké rozdíly existují mezi klasickou TV a streamingem.
- Jakým obsahem se nyní vyznačují streamovací platformy.
- Data jednotlivých společností – komu se daří a v čem, kdo se naopak trápí.
- Jaký názor má na toto odvětví Jaroslav Brychta a další analytici XTB.
Zde na FinTag podám jen stručný náhled, ochutnávku, toho, co všechno jsem zjistil. První zjištění zní: To, co je dobré pro zákazníka, zdaleka nemusí být dobré pro společnost, která platformu provozuje. Avšak pojďme ještě do historie. V minulosti mnoho mediálních společností provozovalo také kabelovou televizi, za lidé v USA platit vysoké desítky dolarů měsíčně. Lidé se zavazovali ke službě například na dva roky. A až na konci této doby jim operátor nabídl nějakou slevu. Zákazník tak často u operátora zůstal, protože chtěl, nebo neměl jinou možnost. Spolu s tím televize také produkovala spoustu levného obsahu a měla velké příjmy z reklamy. To je také pryč, protože…
Streamovací platformy a boj o zákazníka
Pak přišlo streamování, které postupně vytlačuje klasickou televizi snad všude na světě. Ekonomika tohoto byznysu je ale úplně jiná. Platformy stojí pár dolarů měsíčně. Některé verze ani neobsahují reklamy. Neexistují žádné zákaznické závazky a platformy musí utratit desítky miliard dolarů za produkci nebo marketing, aby přilákaly diváky.
Aktuální data pak ukazují, že zákazníci jsou velmi nestálí a často mění platformy. I když se údaje liší podle období nebo regionu, obecně ale platí, že streamovací platformy průběžně získávají a ztrácejí předplatitele.
Odchody zákazníků od streamovacích platforem v %
[Zdroj: Antenna přes Variety, Chartr]
Výše uvedený obrázek ukazuje měsíční míru odchodu zákazníků jednotlivých streamovacích platforem. Vidíte, že nejlepší platformou je v tomto ohledu Netflix. Měsíční míra odchodů zákazníků u něj činí 3,4 procenta. To je asi 40 procent ročně. Jinými slovy, u Netflixu čtyři z deseti lidí každý rok zruší své předplatné.
Pokud se pořádně podíváme na ostatní platformy, data jsou ještě horší. U Disney+ se roční číslo pohybuje kolem 60 procent, u HBO Max je to ještě více, 84 procent. To dává streamovacím platformám vysokou míru nejistoty ohledně budoucích peněžních toků. Investoři by měli zbystřit…
Za televizi a rozhlas budou lidé nově platit nejspíš 2 460 korun
V tomto odvětví je tedy aktuálně mnoho problémů, ale streamovací platformy přicházejí na to, jak se z nich dostat. Ve skutečnosti žádná z nich, kromě Netflixu, na streamování nevydělává a zkouší nejrůznější nové metody, které jim mají pomoci. Je jasné, že streaming tu s námi už nějakou dobu už asi zůstane, než ho zválcuje zase jiná technologie. Nicméně která společnost bude vítězem tohoto sektoru, se teprve rozhodne. Pokud chcete vědět víc, přijďte na stránky XTB, tam je kompletní report na toto téma.
Tomáš Vranka, analytik XTB