Jak se rozmáhá fotovoltaika i elektromobilita, přibývá požárů, jejichž příčinou jsou solární zařízení a baterie elektroaut. FinTag se na vývoj zeptal mluvčí generálního ředitelství Hasičského záchranného sboru ČR Kláry Ochmanové.
Zasahujete i na místech, kde příčinou požáru byla fotovoltaika, o jaké případy jde a jak časté jsou? Co je podle vás příčinou těchto požárů?
Letos máme zatím 22 potvrzených požárů, kde byla zasažena fotovoltaická elektrárna [FVE]. Plus tři případy jsou stále v šetření.
Kolik z těchto případů připadá na rodinné domy, domácnosti?
Bylo to 17 domácností, kde byla zasažena fotovoltaika. Z těchto případů se dva staly mimo rodinný dům. Problém byl v šesti případech u baterie, v sedmi případech u rozvaděčů. Naše statistika eviduje i dva požáry v budovách podnikatelů a pak ve třech volných elektrárnách.
Mohla byste mi říci, v kolika případech byla příčnou požáru fotovoltaika?
Dva případy ze statistiky neměly s fotovoltaikou nic společného. Tři jsou v šetření. V šesti případech se stala příčinou požáru baterie, akumulátor. V jedenácti případech se ukázaly jako příčiny požáru pojistky, rozvaděč.
Co byste z hlediska požární bezpečnosti doporučovali majitelům fotovoltaik?
Riziko požárů rozhodně lze minimalizovat tak, že instalaci provádí autorizovaná firma se zkušenostmi a certifikací na dodávku zapojení FVE. A důležitá je také pravidelná revize všech komponentů od autorizovaných revizních techniků.
Nejen fotovoltaika, přibývá i požárů elektroaut
Řešíte vzplanutí také u elektroaut? Jaká pochybení se objevují u nich?
Počty požárů s dopravními prostředky na elektropohon – elektromobil, e-kolo, e-koloběžka, e-motocykl, apod. – teprve od roku 2023 rozdělujeme na kategorie „Elektrovozidla“. Elektromobil, sklad baterií určených do elektromobilů či zařízení určená pro nabíjení elektrovozidel. A pak na „Bateriový pohon“. To jsou dopravní prostředky částečně nebo plně poháněné bateriovým systémem: e-kolo, e-koloběžka, e-motocykl…, případně samostatný akumulátor určený pro jejich provoz.
Ano…, ale kolik tedy bylo případů zahoření elektroaut či jiných elektrostrojů?
Loni došlo k nárůstu. Zatímco v roce 2022, kdy jsme ještě nerozlišovali elektrické dopravní prostředky, jsme zaznamenali 23 případů, loni jich bylo 94.
Počet požárů ve vazbě na fotovoltaiku a elektromobilitu
do roku 2022 bez rozdílu | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | ||
počet požárů | 4 | 10 | 11 | 23 | ||
od roku 2023 rozlišujeme | 2023 | 2024 leden až květen | 2024 červen předběžně do 18.6. | |||
bateriový pohon | 79 | 26 | 2 | |||
elektrovozidla | 7 | 2 | 1 | |||
Hybridy | 8 | 6 |
[Zdroj: HZS ČR]
Čím si vysvětlujete takový nárůst požárů?
Počet těchto požárů mírně stoupá. V porovnání s tím, jak přibývá dopravních prostředků na elektropohon v běžném provozu, stále ale jde o velmi nízký počet případů.
Když už k zahoření auta či jiného elektrostroje dojde, jak má postupovat uživatel?
Nejbezpečnější je zajistit vůz proti popojetí, evakuovat se do bezpečí a přivolat hasiče, kteří mají pro hašení elektromobilů speciální postupy, odpovídající vybavení a ochranné prostředky. Ale i upozorním, že největší riziko hrozí během nabíjení. Za jízdy se ukazuje možnost, aby to auto hořelo, prakticky minimální.
Pozná uživatel elektroauta, že je něco v nepořádku, že hrozí požár?
Vždy, když má uživatel pocit, že se s vozem v oblasti baterie děje něco nestandardního, tak ať okamžitě vozidlo zkontroluje v servisu. A v okamžiku, kdy z baterie unikají nějaké zplodiny, kouř, tak ihned ať volá hasiče.
Solární byznys opět vzkvétá. Brzdí ho ale málo lidí i panelů
Zaznamenali jste nějakou závažnou nehodu elektroauta v provozu?
Nehody elektroaut evidujeme v běžném provozu. Nezaznamenali jsme ale zatím žádnou takovou nehodu, kterou hasiči řešili nějak nestandardně.
Měď v nabíjecích kabelech láká zloděje. V USA je kradou ve velkém
Máte nějakou „dobrou radu“ pro majitele fotovoltaik a elektroaut?
Doporučujeme ani u elektromobilů nepodceňovat pravidelnou autorizovanou kontrolu a údržbu, která spočívá i v pravidelné aktualizaci softwaru. A dále: To může znít pro někoho možná překvapivě, v některých případech snížit tepelnou zátěž baterie při provozu. K nabíjení pak používejte pouze certifikované nabíjecí zařízení a postupujte vždy v souladu s instrukcemi od výrobce elektromobilu.
Daniel Tácha