Povinné ručení musí mít v Česku sjednané každé vozidlo, které vyjíždí na pozemní komunikace, a je jedno, zda jde o vozidlo soukromé osoby, nebo o vozidlo, které patří firmě. Jak to ale je s bonusy, které mohou pojistné za povinné ručení snížit?
Na co se vztahuje povinné ručení
Povinné ručení se označuje i jako zákonné pojištění auta a vztahuje se na škody, které jeho provozem způsobíte někomu dalšímu. Může jít o škody na zdraví, životě, majetku i škody s povahou ušlého zisku. Proto si je u něj třeba sjednat pojistné limity pro každé riziko. Když máte jedno či dvě vozidla, dá se v tom ještě vyznat. Ale pokud jich ve firmě máte několik?
Mít sjednané povinné ručení u každého zvlášť by bylo administrativně náročné, proto si můžete sjednat povinné ručení v rámci firemní flotily.
Co jsou bonusy povinného ručení?
Cenu pojistného ovlivňuje mnoho faktorů, mezi nimi věk, adresa, řidičské zkušenosti nebo to, zda je majitelem právnická nebo fyzická osoba. Dalším faktorem jsou bonusy za bezeškodní průběh, tedy dobu, po kterou jezdíte bez nehody. Výpočet se pak liší pojišťovnu od pojišťovny.
Obecně ale platí, že za každých dvanáct měsíců získáte bonus pět procent, tedy 5% slevu na pojistném. Maximálně tímto způsobem můžete získat slevu 60 procent.
Víte, že kromě bonusu existuje u autopojištění i malus? Ten je opakem bonusu. Každá nehoda, kterou způsobíte, znamená odpočet 24 až 36 bezeškodních měsíců. Výsledek pak ovlivní výpočet slevy na pojistném na dalších 12 měsíců.
Jak se počítají u firmy?
Zásadní rozdíl mezi jednotlivcem a firmou je v tom, že firma většinou řeší větší počet vozidel. Sjednat jim pojištění naráz je výhodnější, a to pro obě strany. Pojišťovně z takové flotily plynou vyšší zisky, firmy zase mohou počítat s výhodnějšími podmínkami i jednodušší administrativou. Když si sjednají flotilové pojištění, mohou mít v rámci jedné smlouvy pojištěný jakýkoli počet vozidel.
A bonusy, tedy bezeškodní průběh?
Nejdůležitější je délka pojištění a doba, po kterou jezdíte bez nehod. Čím méně škod vaše flotila zaznamenala, tím nižší je konečná cena pojistky. Každá pojišťovna má pro výpočet bonusů vlastní pravidla a tabulky, v případě firmy ale záleží nejen na počtu měsíců bez nehody, ale také na velikosti a složení flotily.
Pokud má firma velkou flotilu a má za sebou i pár nehod, klidně se může stát, že bude mít výhodnější pojištění než menší flotila s lepším škodním průběhem.
Víte, že zatímco u fyzické osoby se bonusy vztahují na konkrétní osobu, u flotily je to jinak? U firemních vozidel platí, že bonusy i malusy ovlivňují celou vaši škodní historii.
–Adman’s Choice–