Pojišťovny už odbavují škody po povodních. Ale má to svá pravidla

113
pojistovny
Foto: HZS MK

Pojišťovny na povodně zareagovaly již minulý týden, kdy posílily svá call centra a personální kapacity, aby mohly klientům zasaženým povodněmi co nejrychleji pomoci. Rozsah škod ale bude větší, než zprvu předpokládaly.

V některých povodněmi zasažených městech a obcích lidé již odstraňují vodou způsobené škody na majetku. A jak potvrzuje výkonný ředitel České asociace pojišťoven (ČAP) Jan Matoušek, pojišťovny s předstihem reagovaly na výstrahy Českého hydrometeorologického ústavu. Koncem minulého týdne personálně posílily svá pracoviště i telefonní linky.

„Pojišťovny jsou maximálně připraveny pomoci. Již od minulé středy ustanovily krizové štáby, posílily svá call centra a připravily se na co možná nejrychlejší výplatu peněz poškozeným,“ ubezpečuje veřejnost Jan Matoušek.

Na povodněmi zasažené domácnosti odkazuje i na takzvané Povodňové desatero. Lidé podle něj mají vyčkat s nahlášením pojistné události v první řadě na to, až se situace skutečně uklidní, to s ohledem na zajištění bezpečnost životů a zdraví lidí. To je podle něj vůbec nejdůležitější.

Pojišťovny uhradí i zachraňovací náklady

Zmiňované povodňové desatero doporučuje i odstranění věcí, které by ještě zvýšily škodu způsobenou na majetku. V ideálním případě s pomocí hasičů nebo jiných profesionálů, zvlášť v nebezpečných situacích, kdy na nemovitost spadl například strom či stožár. Anebo při odnesení altánu, garáže či jiného majetku spolu s povodňovou vlnou.

„Pojišťovny obvykle uhradí nad rámec pojistného plnění takzvané zachraňovací náklady. Jde o účelně vynaložené náklady na odvrácení hrozící pojistné události,“ vysvětluje pro FinTag tisková mluvčí finanční skupiny Partners Tereza Píchalová.

Při povodních tak může jít například o bariéry vystavené z pytlů naplněných pískem, ale i prostředky na rychlé odklizení škody po povodni tak, aby nedošlo ke zhoršení situace.

„Poté, kdy voda opadne a situace se stane bezpečnou, vyfotografujte poškozené věci, nemovitosti a další povodní dotčený majetek, lepší je pořídit více než méně fotografií,“ doplňuje mluvčí Partners.

Hasiči z Liberce vyjeli k záchraně koně, který ležel na boku v potůčku. Na místo události se dostavil veterinář. / Foto: HZS LK

Poškozené věci vyšší hodnoty pak doporučuje shromáždit na jedno bezpečné místo, kde je později prohlídne mobilní technik nebo likvidátor smluvní pojišťovny.

„Ani totálně poničené věci nevyhazujete hned do odpadu, kontejneru. Pojistné plnění tak bude rychlejší a bez nutnosti případného dalšího dokládání dokumentace,“ dále radí poškozeným domácnostem.

Výjimkou jsou poškozené věci s rizikem způsobit například ekologickou újmu. Pak je namístě takové věci pouze vyfotografovat a co nejdříve je odnést na pro jejich svoz vymezené místo. Může jít o uhynulá zvířata, chemikálie a povodní zasažené potraviny.

Online nahlášení škodní události je rychlejší

Po zajištění majetku tak, aby po opadnutí vody nedocházelo ke zvětšování rozsahu škody, je třeba nahlásit vzniklou škodní událost pojišťovně.

„Ještě předtím si připravte číslo pojistné smlouvy, pokud ji máte, a proveďte zevrubný odhad rozsahu škody,“ upozorňuje pro FinTag Tereza Píchalová.

Při odklízení škod po povodních doporučují zástupci pojišťoven zajistit některé, respektive dostupné doklady k zasaženým věcem. Jako jsou záruční listy, účty, faktury, na nichž je uvedena doba jejich pořízení a ideálně také cena.

    • U většiny pojišťoven se dá škodní událost nahlásit i přes jejich webovou aplikaci. Další možností je nahlášení škody pomocí webového formuláře dané pojišťovny, kam se dají nahrát i fotografie poškozených věcí a nemovitostí. Anebo se dá s pracovníkem smluvní pojišťovny spojit přímo telefonicky. Ve všech případech ať už při elektronické komunikaci, nebo po telefonu, předá pojišťovna poškozené osobě termín, nebo zevrubné datum a čas návštěvy pojistného likvidátora.

 

Rychlou finanční pomoc nabízí lidem úřady práce

Vzhledem k vysokému rozsahu škod po zářijových povodních a náporu na pojišťovny odkazuje Ministerstvo práce a sociálních věcí na rychlou a základní finanční pomoc od úřadů práce. To formou dávky mimořádné okamžité pomoci [MOP]. A stejně jako pojišťovny i úřady práce v posledních dnech navýšily kapacity na úřadech a telefonních linkách. Jejich týmy vyráží postupně i do terénu.  

Dávku okamžité pomoci zatopené domácnosti čerpají ihned

Dávku MOP vyplatí úřady práce na zajištění základních životních potřeb i třeba jen oproti čestnému prohlášení o finanční tísni. Pořídit si z ní mohou lidí nové oblečení, o které přišli při povodních. Dále z ní uhradí i dezinfekce, úklidové prostředky, ale i poplatky při vyřizování nových osobních a dalších dokladů.

„Do terénu jsou připraveny vyjet také naše mobilní týmy, které finanční pomoc dokážou doručit přímo lidem v nouzi v nejvíce zasažených oblastech,“ potvrdil připravenost generální ředitel ÚP ČR Daniel Krištof.

Výše přiznané dávky MOP se odvíjí od majetkové a sociální situace žadatele stejně jako od výše příjmu posuzované domácnosti. Její horní hranice činí patnáctinásobek částky životního minima pro jednotlivce. To je nyní 72 900 korun. Úřady práce před přiznáním dávky posuzují všechny osoby žijící v domácnosti. To znamená, že dávka se nepřiznává jednotlivci, ale celé domácnosti.

–VRN–

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here