ČD: Osobní doprava jede, nákladní doplácí na stagnaci ekonomiky

252
CD
„Rok 2024 je v historii Českých drah přelomový v oblasti obnovy a modernizace vlakové flotily. Jen v první polovině roku firma uvedla do provozu 22 nových elektrických jednotek RegioPanter, 15 motorových jednotek RegioFox a 17 lokomotiv Vectron,“ uvádí ve své pololetní zprávě vedení ČD. / Foto: Redakce FinTag

Skupina České dráhy dosáhla v prvním pololetí roku 2024 podle Mezinárodních standardů účetního výkaznictví [IFRS] zisku před zdaněním 694 milionů korun. Daří se hlavně osobní dopravě. Uvádí to pololetní zpráva ČD

Meziročně došlo k nárůstu tržeb Skupiny ČD o více než jednu miliardu korun, zisk EBITDA stoupl o více než 600 milionů korun. Již loni skupina hospodařila s rekordním ziskem 3,8 miliardy korun. Hlavní podíl na loňském i letošním výsledku má segment osobní dopravy. Výnosy z osobní dopravy dosáhly v letošním prvním pololetí 16 miliard korun.

„Ve srovnání s prvním pololetím loňského roku je to nárůst o 1,6 miliardy korun,“ uvedl předseda představenstva a generální ředitel ČD Michal Krapinec.

Letos v prvním pololetí dráhy zaznamenaly růst tržeb z prodeje jízdenek, který činil 5 022 milionů korun. Což představuje nárůst o 375 milionů [+8 %].

Ekonomické výsledky podle segmentů v mil. Kč

[Zdroj: Skupina ČD]

Služeb národního dopravce v prvním pololetí letošního roku využilo 81,6 milionu lidí. To je o 2,5 milionu více než ve stejném období loni [79,1 mil. osob].

„U přepravených cestujících evidujeme meziročně tříprocentní nárůst,“ doplnil Krapinec.

Podle něj se dařilo především mezinárodní přepravě. Tam tržby vzrostly o 23 procent. Podílí se na tom i nabídka nočních mezinárodních spojů.

Zároveň Krapinec doplnil, že celkové tržby skupiny meziročně narostly o více než 1 miliardu na 25,4 miliardy korun. A zdůraznil, že v prvním pololetí byly v zisku všechny dceřiné společnosti, které spadají pod České dráhy.

Jak si stojí nákladní doprava u ČD

Naopak segment nákladní dopravy už se tak skvělými výsledky chlubit nemůže. Za první pololetí letošního roku přepravila skupina ČD Cargo celkem 28,1 milionu tun zboží. Loni ve stejném období to bylo 30,9 milionu tun. Zástupci ČD to vysvětlují útlumem ekonomiky a klesajícím objemem přepravy uhlí. Roli v tom sehrál i krach Liberty Ostrava.

„Strukturální změny v energetice a problémy v hutnictví nejen v České republice, spolu s recesí, respektive stagnací evropského průmyslu v posledních letech, ovlivňují kontinuální pokles výkonů ČD Cargo,“ vysvětluje předseda představenstva ČD Cargo Tomáš Tóth.

Silnice ucpávají kamiony, ale na železnici chystají rychlovlaky

Tvrdí, že se dráhy pokouší vykrýt ztráty navýšením objemu přepraveného zboží v zahraničí. I tak je ale „nedokáží vykompenzovat“.

„Nejsme v tom sami, podobné situaci čelí většina nejvýznamnějších železničních nákladních dopravců v Evropě a na rozdíl od řady z nich ČD Cargo zůstává v zisku. Bude nezbytné pokračovat v přizpůsobování našich kapacit aktuálním a budoucím potřebám dopravního trhu,“ uvedl.

I tak segment nákladní dopravy v letošním prvním pololetí vykázal zisk 240 milionů korun. Což vedení ČD považuje za dobrý výsledek.

–RED–

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here