České cestovní kanceláře o letošní letní sezoně oproti loňsku prodaly o 18 až 20 procent více zájezdů. Nejvytíženějším obdobím bylo prvních 14 dní v červenci 2019. Lidé rádi volí zájezdy First minute. Průměrná cena zájezdu byla podle Asociace cestovních kanceláří ČR [ACK ČR] 18 tisíc korun na osobu a jeden týden.
Trendem mezi Čechy je zvýšený zájem zákazníků o kvalitní ubytování, rozsáhlé stravovací nabídky a doprovodné služby. ACK ČR konstatuje značný nárůst počtu pobytů do 4* a 5* hotelů. A to se sílícím důrazem o all inclusive služby a kvalitní nabídku poznávacích, kulturních a sportovních programů v místě pobytu.
„Zajímavý trend pak je, že velká část letních zájezdů, byla prodána ve formě takzvaných first minute prodejů, kdy je k dispozici nejširší nabídka destinací, hotelů i termínů za sníženou cenu,“ říká místopředseda pro vnější vztahy Asociace cestovních kanceláří ČR Jan Papež.
Největší poptávka podle něj letos byla po týdenních pobytech u párů v kategorii 55+. Rodiny s dětmi naopak dle jeho slov preferují především deseti až jedenáctidenní zájezdy.
Jaké zájezdy Češi volí
Podle údajů ACK ČR mezi nejprodávanější letošní letecké destinace patřilo Řecko s jeho ostrovy [Kréta, Rhodos, Peloponés, Lefkáda, Zakynthos]. Dále Bulharsko, Turecko, Egypt, Španělsko, Kypr, Itálie, Chorvatsko, Maďarsko, Tunisko atd.
„Výrazným skokanem roku se stalo Turecko, zejména z důvodu vynikajícího poměru cena/kvalita. Růst v řádu desítek procent ale lze konstatovat i v prodeji zájezdů do Egypta a Tuniska,“ uvedl Jan Papež.
Dodal pak, že mezi nejprodávanější destinace s vlastní dopravou letos patřilo Chorvatsko, Rakousko, Itálie, Slovensko, Maďarsko. Zájem mezi Čechy podle něj sílí i o lázeňské a wellness pobyty v příhraničních částech Německa a Rakouska.
Cestování po Česku
Rekordní výsledky zaznamenal i cestovní ruch v Česku. Ten vykázal o letní sezoně v meziročním období 5% nárůst v prodeji tuzemských pobytů. I zde sílí trend po ubytovacích zařízeních vyšší kategorie společně s rozsáhlou nabídkou zážitků a sportovních a poznávacích aktivit.
„Jako nejnavštěvovanější destinaci v České republice v této věci hodnotíme jižní Moravu, zejména vinařské stezky, stoupla poptávka po méně známých místech a industriálních památkách,“ upřesňuje Jan Papež s tím, že průměrná délka pobytu rodin s dětmi v tuzemsku byla 5 dní. V kategorii 55+ pak 6,5 dne.
Podle něj prudce vzrostl zájem o přírodní cíle. Například soutěsky řeky Kamenice zaznamenaly v porovnání s rokem 2017 45% nárůst návštěvnosti. O 33 % stoupl počet návštěvníků Stezky korunami stromů v Krkonoších.
Zahraniční návštěvníci
Započteme-li do statistiky i příjezdový cestovní ruch, na prvním místě zůstává Pražský hrad [přes 2 miliony návštěvníků] a Praha obecně. Nejvíce zahraničních návštěvníků míří do České republiky tradičně z Německa. A to v počtu více jak 2 milionů turistů ročně. Na dalších místech se umístili návštěvníci ze Slovenska s nárůstem 7,8 % a Polska [+7,8 %].
„Česká republika se dostává stále častěji do hledáčku turistů ze vzdálených destinací. Největší procentní nárůst ACK ČR letos zaznamenává u příjezdů turistů z Číny [+26,5 %], Ukrajiny [+43 %], Tchaj-wanu [+12 %] a Japonska [+13 %],“ upřesňuje Jan Papež.
Největší zájem zahraničních turistů je dlouhodobě o Prahu. ACK ČR konstatuje mírný nárůst délky pobytu – nyní 2,3 až 2,4 dne. Což je ale podle odborníků v cestovním ruchu z mnoha příčin málo.
Regionálně pak ACK ČR uvádí nárůst návštěvnosti Jihomoravského a Karlovarského kraje [+14%]. Poté následuje Jihočeský kraj [6 až 9%]. Nejméně návštěvníků zavítalo tradičně do Pardubického kraje.
Jak to bude v zimě
Nárůst prodeje zájezdů zástupci ACK ČR očekávají i v zimní sezoně. Hlavní prodej lyžařských zájezdů očekává ACK ČR v průběhu září a října 2019.
„U lyžařských zájezdů prakticky neexistuje v důsledku nedostatečných kapacit nabídka First či Last minute,“ vysvětluje Jan Papež.
Dodává, že ACK ČR očekává nejen zvýšený zájem o cestování do zimmích letovisek, ale i do teplotně příjemných a exotických destinací. To je Egypt s průměrnou cenou ve vánočním období ve výši 30 000 korun za osobu, ale i oblast Perského zálivu [Spojené arabské emiráty, Omán, Katar].
„Růst prodejů očekáváme i tradičně do Thajska, Srí Lanky, Malediv, Zanzibaru, Keni, Bali, Mauricius, Kapverd a na Kubu,“ upřesnil Jan Papež.
Podzimní sezona pak podle něj bude přát i dálkovým destinacím v USA a Asii. Kapacita míst z Prahy opět vzrostla díky 16 přímým dálkovým spojům v nabídce 19 leteckých společností.
Podvodníci v cestovním ruchu
Zástupci ACK ČR v souvislosti s nákupem zájezdů do zahraničí i po České republice upozorňují, že nejnižší cena zájezdu neznamená vždy nejvýhodnější nákup. A to zejména prostřednictvím internetových portálů či různých uskupení prodejních subjektů bez koncese, kteří lákají na nejnižší cenu.
„V řadě případů skončila jejich cesta už na letištích s neplatnými vouchery pro let i ubytování,“ vysvětluje Jan Papež.
Podle něj jim ale přitom ne vždy bylo pomoci, protože klienti mají nárok na reklamaci služeb, pokud se odlišují od smluvních závazků.
„Pokud se realita odlišuje od smluvních závazků ve smlouvě, je zásadní uplatnit reklamaci bez odkladu na místě u delegáta cestovní kanceláře, až 90 procent reklamovaných závad lze obvykle odstranit již v průběhu pobytu,“ upřesnil.