Jako zdroj aktuálních informací vedou mezi Čechy internetová média a noviny. Na druhém místě se umístilo televizní vysílání. Více než třetina lidí v Česku hledá informace na sociálních sítích.
Vyplývá to z výzkumu agentury NMS Market Research. Nejčastějším zdrojem informací jsou pro Čechy a Češky internetová média a noviny. Informace o dění v Česku i ve světě z nich čerpá 65 procent. Ve srovnání s tištěnými médii je to šestkrát více.
„Zatímco u internetových médií se využití napříč generacemi příliš neliší, u televizního vysílání se zvyšuje podíl televize jako zdroje informací s rostoucím věkem. Z televize získává informace 73 procent lidí z generace takzvaných baby boomers, v porovnání s průměrem je to o 15 procent více, ve srovnání s generací Z dokonce o 34 procent více,“ komentuje výsledky průzkumu Lucie Režná z NMS Market Research.
Odkud získáváte aktuální informace o dění v Česku i ve světě?
[Zdroj: NMS]
Internetové zpravodajské servery i tak označilo za svůj zdroj informací o aktuálním dění v Česku i ve světě 65 procent dotázaných. Nadpoloviční podíl [58 %] měly v průzkumu už jen televize. V rádiích hledá zpravodajství jen 32 procent lidí. To je méně než u sociálních sítí. Na nich čerpá informace 35 procent účastníků průzkumu. Nejhůře si v něm vedl tisk. V tištěných novinách a časopisech hledá aktuální zprávy jen 11 procent Čechů. Lépe než tisk si vedou i podcasty s podílem 13 procent a zpravodajské aplikace či newslettery se 17 procenty.
Jak si stojí sociální média
Neopomenutelným zdrojem informací jsou pro českou populaci sociální sítě a různá internetová fóra. Ty jako informační zdroj využívá 35 procent lidí v Česku. Mezi těmi, kteří informace získávají na sociálních sítích a internetových fórech, jednoznačně vede Facebook. Jako zdroj zpráv ho využívá 81 procent lidí.
Průzkum se zaměřoval hlavně na to, kde sbírají informace voliči jednotlivých stran. I tady jeho výsledky nabídly zajímává zjištění. Zprávy v internetových médiích nejčastěji otevřou voliči ODS [86 %], TOP 09 [82 %] a SPD [82 %]. Nejlépe si internetová média vedou u mladých, mezi lidmi ve věku 18-34 let je využívá 72 procent.
Odkud získáváte aktuální informace o dění v Česku i ve světě?
[Zdroj: NMS]
Výjimku tvoří zástupci generace Z, mezi kterými dominuje u sociálních sítí jako zdroj informací Instagram. Pro informace ze světa i Česka na něj chodí 84 procent mladých ve věku 18-26 let, kteří sociální sítě jako informační zdroj používají.
„Srovnatelně jako zdroj informací využívají lidé v Česku TikTok, 16 procent, a síť X 15 procent. Tyto sociální sítě využívají častěji muži ve srovnání s ženami,“ říká Lucie Režná.
Voliči podle médií
Průzkum ukázal, že při pohledu napříč voličským spektrem nejčastěji informace ze světa i tuzemska hledají na sociálních sítích voliči Motoristů sobě [66 %], PRO 2022 [50 %] a Pirátů [49 %]. Pirátští voliči v porovnání s průměrem i třikrát častěji pro získávání informací využívají podcasty.
Které sociální sítě využíváte pro získávání aktuálních informací o dění v Česku i světě?
[Zdroj: NMS]
Výjimkou jsou v tomto ohledu voliči SOCDEM, mezi nimi je 41 procent těch, kteří informace čerpají právě z tištěných novin a časopisů. Což je nejvíce v porovnání s voliči jiných politických stran a hnutí.
„Sociální sítě hrají čím dál důležitější roli… Letošní případovou studií by mohl být Filip Turek. Povedlo se mu dostat do Europarlamentu především díky povedené a virální kampani na Instagramu. Tam se mu povedlo oslovil zejména mladé voliče napříč republikou,“ myslí si politická analytička NMS Tereza Friedrichová.
Které sociální sítě využíváte pro získávání aktuálních informací o dění v Česku i světě?
[Zdroj: NMS]
Doplňme, že online průzkumu se zúčastnilo 1 301 respondentů. Sběr dat probíhal na reprezentativním vzorku populace 18+ pomocí online dotazování od 4. do 9. října 2024.
–RED–