Povinné zdravotní prohlídky kvůli řidičáku se posunou na 70 let

39120
zdravotni_prohlidky
Foto: Freepik.com

Navýšení věku pro povinné zdravotní prohlídky pro řidiče z 65 let na 70 let posunula Sněmovna na úterním [17.12.] jednání do dalšího kola schvalování. S úpravou věku počítá novela zákona o elektronizaci zdravotnictví od roku 2026.

Navýšení věku pro povinné zdravotní prohlídky o pět let na 70 let vysvětluje předkladatel návrhu, kterým je Ministerstvo zdravotnictví ČR [MZ ČR], lepším zdravotním stavem seniorů a vyšší aktivitou dnešních starších lidí oproti předchozím generacím. A dále snížením administrativy pro zdravotní systém. Zahraniční zkušenosti podle důvodové zprávy k návrhu ukazují, že změna by se neměla záporně odrazit v bezpečnosti na silnicích.

Preventivní prohlídky motoristů provádějí praktičtí lékaři a řidiči jim za ně platí obvykle 500 až tisíc korun. Nyní řidiči [skupiny A, B], s výjimkou motoristů z povolání, chodí na lékařské prohlídky při dosažení 65 a 68 let. A dále pak každé dva roky. Zároveň u sebe musí mít řidič starší 65 let věku při řízení doklad o zdravotní způsobilosti. To kvůli policejní kontrole.

Povinné zdravotní prohlídky mají i přesah do plnění při pojistné události. Pokud řidič neprofesionál ve věku 65 a více let nemá tuto prohlídku a způsobí při řízení vozidla škodu, pojišťovna ji sice uhradí z povinného ručení. Současně však uplatní vůči řidiči takzvané právo regresu. To znamená, že si po něm vyžádá uhrazení částky, kterou vyplatila poškozenému za viníka nehody.

Povinné zdravotní prohlídky nově až od roku 2026

S navýšením věku pro povinné zdravotní prohlídky řidičů o pět let na 70 let počítá návrh od roku 2026. Norma dále obsahuje ustanovení, podle kterého u sebe nebudou muset řidiči při řízení motorového vozidla povinně vozit fyzicky doklad o zdravotní způsobilosti. Oprávnění si například policejní kontrola ověří přímo na místě v registru řidičů.

„Kontrolní orgány si budou moct ověřit, zda a kdy se řidič podrobil pravidelné lékařské prohlídce. A s jakým výsledkem, náhledem do registru řidičů,“ stojí v důvodové zprávě.

Do digitalizace zdravotnictví aktuálně jdou stovky milionů korun

Změny v prokazování zdravotní způsobilosti řidičů se budou týkat lidí vedených v základním registru obyvatel. V něm se evidují i cizinci s trvalým a dlouhodobým pobytem nebo s uděleným azylem.

Držitelé oprávnění k držení zbraní a jejich evidence

V takzvaném nově zaváděném kmenovém registru pacientů, v němž se elektronizují zdravotní údaje pojištěnců, má být podle novely zakotvený i údaj o držitelích oprávnění k nakládání se zbraní. Pokud poskytovatel zdravotních služeb zjistí, že zdravotní způsobilost držení zbrojního průkazu se u daného pacienta vylučuje nebo omezuje, informuje o tom obratem jeho praktického lékaře, respektive policii. Policie bude moci při plnění konkrétního úkolu podle novely zjistit z registru lékaře pacienta.

Ve zdravotnictví vázne digitalizace. Dopady jsou i fatální

Předloha dále stanoví, že ve sdíleném zdravotním záznamu pacienta se kromě základních údajů o krevní skupině a alergiích využívaných hlavně v akutních situacích evidují nově také údaje o účasti na preventivních vyšetřeních a screeningu. Podle ministerstva zdravotnictví se tyto údaje do záznamu zavádějí kvůli efektivnějšímu poskytování těchto zdravotních služeb.

Z práce přímo do rakve: Sněmovna jedná o věku odchodu do penze

Součástí novely je dále úprava takzvané eZkarty a zavedení elektronické žádanky [eŽádanka] na vyšetření. Lékaři budou nově vystavovat žádanku například k laboratornímu nebo jinému vyšetření elektronicky a adresovanou, tedy přímo odeslanou ke konkrétnímu poskytovateli dané služby. Údaje z vyšetření by tak měli po roce 2026 využívat při léčbě pacienta i další lékaři podílející se na jeho léčbě. Nikoli ho posílat opakovaně na stejná vyšetření ve stejném čase.

–ČTK/VRN–

12 KOMENTÁŘE

  1. Podívejme se, jak to najednou jde. A to někteří politici chtěli lidi starší 65 let posílat znovu do autoškol, na psychotesty a vůbec jim ztěžovat a znepříjemňovat řízení dopravních prostředků aby je to donutilo vypadnout ze silnic. Jenže ono by vypadalo dost blbě, když člověk je podle vlády práceschopný bez omezení až do 67 let, ale řídit dopravní prostředky bez omezení by mohl jen do 65 let.

  2. Já bych naopak věk pro povinnou prohlídku snížil v kontextu s tím, co dnes většina (nejen) seniorů na silnici vyvádí…a ještě bych zavedl povinné přezkoušení z pravidel silničního provozu. Spousta z nich dělala řidičák před x dekádami a od té doby jede, většina z nich, podle starých pravidel, přičemž od té doby se vše významně změnilo. Nevidím v tom problém, taky musím každý rok absolvovat výuku a přezkoušení kvůli používání služebního vozu.

    • Jako,že byla dříve přednost zleva?Pravidla jsou pořád stejná,akorát pořád se přidávají nesmyslný značky co blbnou řidičům hlavy viz různá písmena na značce na parkovištích.

    • Ja jsem v duchodu zatim pul roku. Ale čím jsem starší jezdím opatrněji. Takže já naopak vidím jak vyváději mladí,když jim tatínek koupí staršího bavoráka a předvádějí se před holkama.Pak znám důchodce kteří už jezdí jednou týdně do obchodu,k lekaří a to je tak vše. Takže možná občas někde odřou blatník. Rozhodně těch rosekaných aut na silnicích a dalnicich je spíše od těch mladších.

    • A jak vypadá to přezkoušení?? po 8-smi hodinách jdete domů a všichni to udělali že? či se mýlím ,je mi 70 let a neměl jsem jednou nehodu kterou jsem nezavinil a k těm vašim invektivám jenom jedno každý není tak dobrý jako vy ale chtěl bych vás vidět třeba v Moskvě , či Istambulu ,a potom mi napište kdo je dobrý řidič a kdo špatný, ale vy jste určitě ten nejlepší,hezké svátky.

      • Vážený pane, nepadla jediná invektiva, jak píšete, já si to na dávám velký pozor. Kdyby byla má poznámka čtena řádně, tak tam je v závorce „nejen“ seniorů. A že jsem dobrý řidič jsem nikdy netvrdil a ani nebudu, byť ročně najezdím autem i na motorce zhruba 60000 km a zatím bez nehod🤞. A co se týká přezkoušení, tak za mne tolik. Vypadá tak, jak k tomu každý přistupuje, víc to nebudu komentovat, aby jste v tom opět neviděl nějaký „osobní“ útok. A jestli chcete napsat, kdo je dobrý řidič, tak za mne to není nikdo z nás „obyčejných smrtelníků“. Já vždy tvrdil a budu, že to o sobě může říct maximálně hrstka profesionálních závodníků…taktéž Vám přeji pohodové svátky👍

    • Vážený pane, chtěl bych vědět, jak často chodíte na školení řidičů vy? Já mám 67 let, jezdím od 18 ti let profesionálně a na školení řidičů chodím každý rok, stále pracuji na plný úvazek. Tak nehazte seniory do jednoho pytle.

    • Souhlasím. Po udělání řidičáku, každých 5 let přezkoušení. A u řidičů do 25 let každý rok přezkoušení. A ten kdo bude přistižen za volantem bez řidičského oprávnění nebo pod vlivem drog, alkoholu 5 let kriminálu natvrdo. Zabavení auta automaticky.

  3. Agresivně jedoucí čtyřicátník ve městě i na dálnici je větším rizikem, než váhavý, pomalu jedoucí stařec, bez omezení věku.

  4. Já když vidím ty starý lidi jak vůbec neví, která bije a člověk je předjíždí a oni ještě jedou po prostředku, tak by mě čerti vzali. Oni mají tunel a jedou nepředvídatelně 60-70km/h a vyloženě zdržují provoz. To samé platí pro většinu žen, bohužel. Ty jsou ovšem schopné vykládat spolujezdci a u toho rozhazovat rukama a opět nevědět,že jsou účastníky provozu. Prostě když na to nemám, tak nejezdím.

  5. Povinné prohlídky řidičů by měli být bez ohledu na věk. Naopak největším nebezpečím na silnicích jsou mladí lidé. Nemoc mladistvých “ čumění do mobilu “ důchodce nepostihuje.

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here