Německá automobilka BMW navrhla, aby Evropská unie snížila clo na dovoz automobilů za Spojených států z deseti procent na 2,5 procenta. To znamená na stejnou úroveň, jakou má clo na dovoz automobilek z EU do USA.
Na berlínské konferenci pořádané německým listem Die Welt to řekl šéf BMW Oliver Zipse. Prohlášení šéfa BMW přichází v době, kdy americký prezident Donald Trump hrozí uvalením dodatečných cel na dovoz zboží z EU.
„Volný obchod má obrovský globální význam. Je to jeden z nejzásadnějších motorů hospodářského růstu a pokroku. Cla naopak brání volnému obchodu a zpomalují inovace,“ uvedl Zipse.
„Proto bychom měli diskutovat spíše o snižování než o zvyšování obchodních bariér. EU by v tomto směru mohla učinit první krok: zatímco cla na dovoz vozidel z USA do Evropy činí deset procent, v opačném směru je to pouze 2,5 procenta. Vytvořme rovné podmínky: clo 2,5 procenta na obou stranách. Spotřebitelé by z toho profitovali, protože kvůli vysokým clům jsou produkty dražší a méně inovativní,“ vysvětlil svůj náhled šéf automobilky.
Komentář: Amerika odmítla klimatickou dohodu. A udělala dobře
Ve stejném duchu dlouhodobě hovoří i staronový americký prezident Donald Trump. A na nevýhodnou pozici USA upozorňují i někteří tuzemští politici.
„Trump má nakonec pravdu. Jestliže jsou cla na evropské vozy do USA 2,5%, proč by měla být cla na americké vozy do Evropy 10 procent,“ uvedl pro FinTag Karel Havlíček [ANO] v době, kdy působil jako ministr průmyslu a obchodu.
Automobilky vyvíjí tlak na EK nejen u cel s USA
Evropská komise tento týden ve čtvrtek zahájí strategické rozhovory o budoucnosti automobilového průmyslu v Evropě. Do těchto rozhovorů by se měli zapojit mimo jiné představitelé evropských automobilových společností a odborů.
Politice Green Dealu nejspíš zvoní hrana už i v Evropské unii
Nový šéf Evropského sdružení výrobců automobilů [ACEA] Ola Källenius tento měsíc vyzval Evropskou unii, aby se pokusila s Trumpem dosáhnout dohody, která by odvrátila hrozbu obchodní války.
Evropské automobilky ale tlačí unijní představitele k tomu, aby zrušili dodatečná cla, která uvalili na dovoz elektromobilů z Číny. Argumentují tím, že s mnoha z nich spolupracují nebo jsou dokonce majetkově propojeny. Zájem na zrušení cel mají hlavně německé automobilky. Německý kancléř Olaf Scholz [SPD] dokonce vyzval v dopise Evropskou komisi [EK], aby našla dohodu s Čínou v celním sporu.
Unijní cla na čínská auta poškodí hlavně Česko, Slovensko a Maďarsko
Loni v říjnu Evropská unie [EU] zavedla dodatečná cla až 35,3 procenta na dovoz elektromobilů z Číny. V reakci na to Čína omezila vývoz strategických surovin do Evropy a pohrozila zvýšením cel na všechny automobily, tedy i na ty se spalovacími motory, z Evropy do Číny. To vše ale značí problém pro evropské automobilky, které potřebují jak čínské suroviny a komponenty, tak do Číny vyvážet své produkty.
S Čínou je třeba spolupracovat
„Automobilový průmysl je dominantní. Buďme za něj rádi, protože automobilový průmysl nás živí,“ uvedl ve zmíněném rozhovoru pro FinTag Karel Havlíček.
V tomto ohledu překvapila aktuální zpráva agentury Reuters. Ta zjistila, že německý automobilový koncern Volkswagen [VW] jednal se svými čínskými partnery o možnosti, že by převzali některé jeho výrobní závody v Německu. Agentuře to potvrdil šéf koncernu VW Oliver Blume.
Číňané jednají s koncernem VW o převzetí továren, které zavírá
„V Číně máme úzká partnerství a samozřejmě proběhly rozhovory, ale žádná konkrétní rozhodnutí nepadla,“ odpověděl Blume na otázku, zda by uvažoval o prodeji německé továrny čínskému investorovi.
Mluvčí automobilky později v e-mailové reakci uvedl, že Blume neměl na mysli rozhovory o továrnách v Německu, ale širší rozhovory o investičních plánech partnerů v Evropě, to nezávisle na Volkswagenu.
Dodatečná cla na čínská e-auta akcelerují čínskou výrobu v EU
Agentura Reuters ale psala o zájmu čínských automobilek o továrny VW určené k uzavření už v minulém týdnu. Volkswagen má v Číně tři partnery ve společných podnicích – SAIC, FAW a JAC. Vlastní také podíl v čínském startupu Xpeng. Ten se zabývá výrobou elektromobilů. Žádný z čínských výrobců, partnerů koncernu VW, prozatím nemá výrobní závody v Evropě.
V tomto ohledu stojí za zmínku aktuální studie Mezinárodního měnového fondu [MMF]. Z ní vyplývá nutnost s Čínou v oblasti automobilového průmyslu spolupracovat, pokud jí například ve výrobě elektroaut není s to konkurovat. Jen tak si zachová pracovní místa v Evropě.
–DNA/ČTK–
Před snižováním cel bylo by mě zajímalo, co vedlo EU v minulosti ke zvýšení cel na dovoz amerických aut.