Milovníci čokolády si sáhnou hlouběji do kapsy. Když se nyní pozorně podívají na zakoupenou čokoládu Milka, zjistí, že je menší, než dosud byla. Tomuto jevu se říká smrskflace. Avšak mnohem horší než smrskflace je šuntflace.
Vůbec největší potíží pak je smrskflace a šuntflace zároveň… Americká nadnárodní skupina Mondelez, která působí i v Česku, oznámila, že snížila gramáž klasických druhů tabulkových čokolád Milka. Můžou za to dlouhodobě vysoké ceny kakaa a energií. Týká se to mléčné čokolády, bílé čokolády nebo i čokolády s lískovými oříšky. Čokolády se zmenší ze 100 na 90 gramů. Větší tabulková čokoláda se u některých příchutí zmenší z 270 na 250 gramů. Jak to bude s cenou, už firma neuvedla.
„Zdražuje úplně všechno. Místo toho, aby o deset procent zdražili, tak nám dají třeba o deset procent méně v tom stejném obalu, ve snaze, že si toho nevšimneme,“ říká pro FinTag ekonom skupiny Natland Petr Bartoň.
Jaké další produkty postihla v minulosti smrskflace? Namátkou třeba pečivo, brambůrky, šampony, prací prostředky nebo čaje. To je jen pár produktů, které na první pohled vypadají stejně jako dříve, ale jsou menší a cena je stále stejná. Výrobci argumentují vysokými náklady na výrobu. Petr Bartoň má za to, že zmenšování výrobků je stále ještě férovou praktikou. Mnohem horší by podle něj byla takzvaná šuntflace.
„Reakce na inflaci nebude v tom, že sníží objem, nýbrž v tom, že sníží kvalitu. Ta, na rozdíl od objemu, není žádným štítkem přepočítaná. A na rozdíl od smrskflace není realisticky ověřitelná ještě před koupí. A pak už je pozdě…,” konstatuje.
Smrskflaci zákazníci spíše přehlédnou, zdražení ne
„Smrskflace, anglicky shrinkflation, odkazuje na praktiku obchodníka, který snižuje velikost nebo počet kusů výrobku v balení při zachování původní ceny,“ vysvětluje pro FinTag hlavní ekonom XTB Pavel Peterka.
Prakticky tak dochází ke zvýšení ceny za gram, případně jednotku, a tedy ke zdražení. Cílem je nejčastěji navýšení marže výrobce nebo snaha nezdražovat vlivem růstu výrobních nákladů. Kam dnes řadíme vysoké ceny energií, surovin a přepravních nákladů.
„Akademický výzkum dokázal, že například v americkém maloobchodě v posledních letech postupně dochází k poklesu průměrné velikosti balení,” říká Peterka.
Cena másla opět vylétla k 70 korunám. Mohou za to české krávy
Zákazníci jsou podle něj obecně mnohem citlivější na změnu ceny než na změnu velikosti balení. Zjednodušeně řečeno, spíše omezí spotřebu, pokud se zvýší cena za stejné balení, než když se zmenší balení při zachování ceny.
„Na některých trzích je proto smrskflace běžnou a často výhodnější strategií než přímé zdražení. Spotřebitelé ji často přehlédnou. Firmám to umožňuje zvyšovat jednotkové ceny bez zásadní reakce v podobě omezení nákupů ze strany spotřebitele,” vysvětluje Peterka.
Nenakupovat slepě, radí ekonom
Petr Bartoň připomíná pěkný případ smrskflace z minulosti. Ten se stal ještě před nástupem inflace v posledních letech. Výrobci pomazánkového másla podle něj soutěžili v balamucení zákazníka tím, že ponechali stejnou velikost víčka obalu, ale zúžili či snížili vlastní kelímek pod víčkem.
„S menším objemem pak může nabídnout nižší cenu než konkurence,“ doplňuje Bartoň.
Spokojený je výrobce i zákazník. Výrobce je rád, že prodal, zákazník je rád, že výhodně koupil. Tratí ale zákazník, který si odnáší méně produktu, jenž navíc mnohdy i tak přeplatil.
„Ale i zde je to jen naše chyba. Nedíváme se na to správné místo na cenovce, díváme se na cenu, a ne na jednotkovou cenu. To se děje už desítky let po celém světě, a dříve si lidé tu jednotkovou cenu museli počítat sami v hlavě. Dnes, i když máme kalkulačku v kapse, ale ani ji nepotřebujeme, protože máme tu ‘správnou’ cenu napsanou na regálu, už nemá nikdo výmluvu,” tvrdí Bartoň.
Podle něj se dá smrskflaci bránit právě jen tím, když se podíváme na cenu za nějakou společnou jednotku, třeba na 100 gramů, litr, kilogram, a tak podobně.
„Takže proti smrskflaci bychom měli být plně imunní, stačí nebýt líný a přečíst si cenovku,” doplňuje pro FinTag.
Proč dochází ke smrskflaci
Smrskflace nevzniká jen tak. Většinou ji lze čekat tam, kde dochází k podstatnému zdražení surovin nutných pro výrobu potraviny. A k tomu podle viceguvernérky České národní banky Evy Zamrazilové dochází dokonce s železnou pravidelností.
„Co se týče potravin, tak i když celkově jsou jejich ceny stabilní, vždy se mezi nimi najde jedna položka, která výrazně poskočí s cenou nahoru. Vždy je to něco jiného, ale vždy je to něco,“ uvedla o víkendu v České televizi [ČT].
Vývoj ceny kakaa od konce roku 2022 do 12.2. 2025 ![](https://www.fintag.cz/wp-content/uploads/2025/02/smrskflace.jpg)
[Zdroj: xStation]
Loni to mimo jiné byly právě čokoláda a kakao, respektive kakaové boby. Cena kakaa na burzách v jednu chvíli meziročně překonala 300% růst. Podle analytiků z nizozemské bankovní společnosti ING zaznamenal trh s kakaem v sezoně 2023/2024 nejvyšší převis poptávky nad nabídkou za více než 60 let. Kakao se navíc obchoduje v dolarech. Změny v kurzech tak mohou ovlivnit ceny v různých zemích.
Na druhé straně skupina Mondelez International, která nám nyní zmenší čokoládu Milku, utržila jen v posledním loňském kvartále v přepočtu téměř 233 miliard korun. Letos Mondelez očekává růst tržeb o pět procent. S čistými příjmy v roce 2024 ve výši přibližně 36 miliard dolarů [cca 873 mld. Kč] platí za jednoho z lídrů segmentu.
Vývoj ceny akcie skupiny Mondelez od roku 2015 do do 12.2. 2025
[Zdroj: xStation]
Své produkty nabízí ve více než 150 zemích po celém světě. V nabídce má ikonické značky, jako jsou sušenky Oreo, Ritz, LU, Clif Bar a Tate’s Bake Shop, Cadbury Dairy Milk, Milka a čokoláda Toblerone. Doplňme, že posledně jmenovaná čokoláda prošla smrskflací už v roce 2016. Stalo se to ve Velké Británii. Výrobce to udělal tak, že zvětšil mezery vyplněné vzduchem v čokoládové tyčince. Analytici tehdy spekulovali o dopadech brexitu.
Jaroslav Průcha