Švédský výrobce baterií pro elektromobily Northvolt podal ve Švédsku návrh na bankrot. Firma o tom informuje na svém webu. Skončila tak největší evropská naděje na vytvoření podniku, který by ve výrobě autobaterií konkuroval Číně.
Pád firmy je jedním z největších bankrotů ve Švédsku a nejvýznamnějším bankrotem od krachu dnes už zaniklé automobily Saab Automobile před více než deseti lety.
Na proces bankrotu, včetně prodeje podniku a jeho majetku a vypořádání nesplacených závazků, dohlédne švédský správce jmenovaný soudem. Společnost Northvolt už loni v listopadu vyhlásila bankrot ve Spojených státech. Tam dokonce požádala o soudní ochranu před věřiteli. Chtěla se reorganizovat a zajistit si finanční prostředky, aby vyřešila problémy s rozšiřováním výroby v jejím hlavním závodě v severním Švédsku. Což se ale nepodařilo.
„Společnost si nebyla schopna zajistit potřebné finanční podmínky, aby pokračovala v současné podobě,“ uvedla firma s více než 5 000 zaměstnanci.
Švédská společnost Northvolt od svého založení v roce 2016 získala v rámci kapitálového, úvěrového a veřejného financování přes deset miliard USD [cca 229 mld. Kč]. Mezi její největší vlastníky patří koncern Volkswagen s 21% podílem a americká banka Goldman Sachs s 19% podílem.
Koncernu Volkswagen propadl loni čistý zisk o více než 30 procent
Agentura DPA upozornila, že bankrot se týká všech švédských divizí skupiny, ale ne dceřiných společností v Německu a USA. Podle agentury Reuters, která nahlédla do interních dokumentů, návrh na konkurz nezahrnuje ani polskou divizi firmy.
Evropský sen se rozplynul jako pára nad hrncem
Firma Northvolt v Německu staví továrnu ve Šlesvicku-Holštýnsku. Stavební práce mají prozatím pokračovat. Zahájení montáže bateriových článků je naplánováno na druhou polovinu roku 2027. Německá dcera firmy je financována nezávisle na své matce.
„Doufám, že se pro továrnu podaří najít nové investory,“ uvedl německý ministr hospodářství a vicekancléř Robert Habeck [Svaz 90/Zelení] v reakci na krach firmy.
Číňané jednají s koncernem VW o převzetí továren, které zavírá
A vyjádřil lítost nad jejím koncem ve Švédsku. Zopakoval, že nejen Němci, ale celá Evropa doufala, že švédský Northvolt sníží závislost německých a evropských výrobců automobilů na čínských konkurentech, jako jsou firmy CATL a BYD. Nyní se na celosvětové výrobě bateriových článků evropský kontinent i tak podílí jen třemi procenty.
Čínský CATL jde na burzu v Hongkongu, aby zaplatil fabriku v Maďarsku
Stejně jako mnoho dalších evropských společností v bateriovém průmyslu se Northvolt v posledních měsících potýkal s mnoha problémy. Ty ovlivnily jeho finanční situaci, včetně rostoucích kapitálových výdajů, geopolitické nestability a problémů v dodavatelském řetězci. Kromě toho měla firma interní problémy při náběhu výroby.
Americký závod na baterie postaví Ford s čínskou firmou CATL
Po zahájení expanze a několika neúspěších, jako bylo stažení miliardové zakázky na baterie od automobilky BMW, musela firma ustoupit ze svých původních plánů a vypořádat se s problémy s financováním a vysokým zadlužením. Loni v září oznámila, že ve Švédsku propustí zhruba 1 600 zaměstnanců a pozastaví několik plánů na rozšiřování. O dva měsíce později požádala v USA o soudní ochranu před věřiteli, ani to však nepomohlo.
Krachu předcházel rozprodej divizí firmy Northvolt
Krachu Northvolt bezprostředně předcházela dohoda o tom, že firma prodá svou divizi baterií pro těžký průmysl, společnost Northvolt Systems Industrial, švédskému výrobci automobilů společnosti Scania. Informovala o tom agentura Reuters s tím, že finanční podmínky transakce firma nezveřejnila.
Dodatečná cla na čínská e-auta akcelerují čínskou výrobu v EU
Scania vyrábí nákladní automobily a patřila mezi největší zákazníky společnosti Northvolt. Firma uvedla, že aktivity převzaté od Northvoltu budou vhodným doplňkem pro její divizi, která prodává motory a další součástky různým odvětvím. Jako jsou stavebnictví, zemědělství a výroba elektřiny.
Northvolt Systems Industrial byla jednou z mála ziskových divizí společnosti Northvolt. Ta přitom již dříve prodala některé své společnosti norské firmě Norsk Hydro a čínské automobilce Volvo Cars. Snažila se tím snížit náklady a zaměřit pozornost na svou továrnu na výrobu baterií na severu Švédska. Ani jedno jí ale nevyšlo.
–ČTK/RED–
…….Evropský sen se rozplynul jako pára nad hrncem…….
Můj sen to nikdy nebyl, nemohl být snem ze své ekonomické podstaty. Je to jen reálný a logický následek zásahů komoušů, tentokrát zelených, do ekonomiky. Rudým se vedlo naprosto stejně tak. Když změníte reálie, jak se to dělá při natáčení filmu, tak nejste schopni rozeznat, ve které časovém úseku jste. Myšleno v ekonomické oblasti, protože v té společenské rozdíly jsou. Zatím!
Na rozdíl od Číňanů, levné prachy v minulé dekádě Northvolt utratil za blblosti. Inovacemi investory nepřitáhl a musel skončit.
EU Green Deal od bruselského stolu, známý jako TDI, Top Down Insolvency.