Na palubě tankeru Destan. Převáží ruskou ropu v britských vodách

5743
Destan
Tanker Destan / Foto: Wim Vroljik,, marinetraffic

Ruská stínová flotila čítající 600 lodí porušuje ekonomické sankce na dohled od britského pobřeží. Denně kolem něj propluje 15 lodí plně naložených ruskou ropou. Jednou z nich je i tanker Destan. A peníze z ropy se Rusku jenom hrnou.

V článku The Channel has become the front line of the West´s economic war on Russia – one Moscow is winning na to upozorňuje David Blair, zahraniční komentátor britského listu The Telegraph.

A ten píše: 10. února zvedl otřískaný tanker Destan kotvy a vydal se z Primorsku ve městě v Kaliningradské oblasti Ruské federace přes Baltské moře. V jeho útrobách se skrývalo 750 000 barelů ruské ropy v hodnotě zhruba 50 milionů dolarů [cca 1,2 mld. Kč].

Dříve než Vladimir Putin vytáhl na Ukrajinu, by tento náklad přepravoval tanker některé ze západních zemí, jako většinu ropy, kterou Rusko tehdy vyváželo. Teď Destan pluje pod panamskou vlajkou a je jedním ze šesti set tankerů stínové flotily, která porušuje hospodářské sankce uvalené na Rusko. Poptávku zvedá zájem z Číny a Indie.

Největším dodavatelem ropy do Česka dál zůstává Rusko

Kreml vývozem ropy každý měsíc vydělává 15 miliard dolarů [cca 345 mld. Kč]. To není o moc méně než měsíční průměr v roce 2021, tedy před ruskou invazí na Ukrajinu. Avšak Putinova flotila zastaralých, rezavých a děravých tankerů přitom zjevně obchází sankce Západu proti Rusku.

Cesta tankeru Destan

Tanker Destan postavený v roce 2008 nemá v plavbě žádné překážky. Poté, kdy opustil ruský přístav Primorsk, se vydal západním směrem přes Finský záliv. Proplul Baltským mořem a 17. února vplul do Severního moře. V tomto okamžiku už tanker proplul kolem osmi členských zemí NATO. Vše je dobře dohledatelné: Měl zapnutá komunikační zařízení a jeho poloha byla zřejmá všem na webové stránce marinetraffic.com.

„Všechny tyto země bez zájmu hleděly na to, jak Putin zase dostane 50 milionů dolarů,“ konstatuje David Blair.

Cesta tankeru ale pokračovala. Dne 18 února ve 13 hodin doplul asi deset mil východně od Broadstairs v Kentu [pobřežní město na ostrově Thanet ve východním Kentu v Anglii, asi 80 mil východně od Londýna, pozn. red.]. Zhruba o dvě hodiny později minul ve vzdálenosti zhruba šesti mil britský Dover. Následně proplul kolem největší základny královského loďstva v Portsmouthu.

Rusko vyváží ropu za tržní ceny. Podle Ukrajiny sankce nefungují

Britské vody ruský tanker opouští 24. února, Gibraltar, pak směřuje k Sicílii a Suezskému průplavu, kde jeho posádka poprvé zpozorní. 5. března, jižně od Džiddy, v Rudém moři  vypne komunikační zařízení a další čtyři dny pluje „schovaný.“ Avšak nikoli kvůli západním sankcím na obchod s ruskou ropou, ale protože míjí pobřeží Jemenu, z nějž Hútíové ohrožují míjející lodě. V momentě, kdy opustí nebezpečné vody, opět ožívá komunikaci a zamíří k indickému přístavu Vadinar, kde tanker zakotví.

Proč Destan nezastavily britské úřady

V Baltském moři se pohybuje více takových lodí. Lloyd´s List, nejstarší a nejautoritativnější lodní rejstřík, uvádí, že v roce 2023 bylo deset procent všech tankerů členy této stínové flotily. Jiné odhady uvádějí až 17 procent.

Lloyd´s List definuje tanker stínové flotily tak, že je starší než 15 let a v držení neznámého vlastníka, který ho využívá na sankcionovaný obchod s ropou a za klamavých praktik. Destan tuto definici bezezbytku splňuje.

Otázkou je, proč jeho plavbu nezastavily britské úřady, když proplouval Lamanšským průlivem?

Tom Sharpe, který velel britským vojenským lodím, říká, že každá loď má podle Konvence Spojených národů námořního zákona [UNCLOS] právo na „volnou plavbu teritoriálními pobřežními vodami.“

„Británie, hlavní autor námořního práva, vždy obhajovala princip svobodné plavby. Nelze omezit plavbu, například v Rudém moři, a loď obsadit jen proto, že chcete,“ vysvětluje.

Rusko posiluje vývoz LNG do Evropy přes stanici Portovaja

Zákon sice umožňuje zadržet loď, ale ne pro „podezření, že přepravuje zakázaný náklad“. To námořní právo neobsahuje.

„Pak je tu spousta problémů. A jakými prostředky by to mělo být provedeno? Všechny naše válečné lodě mají své úkoly, nebo jsou v doku,“ doplňuje Sharpe.

Královské loďstvo nyní čítá jen 14 fregat a křižníků. To je o polovinu méně než před 25 lety. A tak čilý provoz stínové flotily s ruskou ropou Lamanšským průlivem vesele pokračuje, říká David Blair.

Pojištění tankerů jako nástroj i předcházení ztrátám

Tankery jako Destan jsou většinou staré lodě, často bez dvojitého trupu nebo jiných moderních prostředků na ochranu proti úniku ropy. Pojistit takový tanker je možné jen v případě, že je zaručený „cenový strop“, to je 60 dolarů za barel. Což vyplývá ze sankcí proti Rusku. Strop se stanovil, aby Rusko pocítilo propad příjmů, ale jeho ropa na druhou stranu nevypadla z trhu.

Rusko vyřešilo pojištění tankerů na přepravu ropy

Tankery jako Destan toto opatření ale obcházejí a prodávají ropu za tržní ceny. Což znemožňuje jejich pojištění. V případě havárie by byla Británie ohrožena ekologickou katastrofou. Přitom už toto nebezpečí poskytuje možnost zásahu. Podle článku 19 UNCLOS totiž požívá loď svobodné plavby za předpokladu, že pluje v míru, je v dobrém stavu a neohrožuje bezpečnost pobřežních vod.

„Plavbu britskými vodami bez náležitého pojištění lze považovat za porušení pravidel a bezpečnosti, jelikož UNCLOS dále uvádí, že loď ztrácí právo na volný průjezd, pokud hrozí tato nebezpečí,“ vysvětluje Blair.

Podle něj loni v říjnu Británie vyžadovala, aby byl každý tanker, který dopravuje ruskou ropu, řádně pojištěný. A pohrozila sankcemi, pokud tomu tak nebude. Jaký je výsledek? Lamanšským průplavem dnes proplouvá 150 lodí bez pojištění včetně tankeru Destan.

Nelegální obchod s ruskou ropou je problém

Sharpe tvrdí, že Británie musí proti nelegálnímu obchodu s ruskou ropou přitvrdit. Více než o sankcích hovoří o bezpečnosti provozu těchto lodí. Ropné skvrny nejsou jediným nebezpečím. Loni tanker stínové flotily zvaný Eagle S kotvou poškodil v Baltickém moři telekomunikační kabely. Na dně Lamanšského průlivu a Severního moře jsou ropovody, plynovody, elektrické a komunikační kabely, a jejich poškození by postihlo miliony britských domácností. Proto každý tanker stínové flotily představuje nebezpečí možné sabotáže.

Je tu však další problém. Británie a země G7 stanovily cenový strop na ropné produkty ve výši 100 dolarů, včetně nafty. Nafta se nyní v Evropě ale prodává za méně než 90 dolarů za barel, což znamená, že každý tanker, který převáží naftu britskými vodami, limit splňuje a může se nechat pojistit. Dokonce i 60dolarový strop na ropu není příliš vzdálený od současné tržní ceny 70 dolarů za barel.

Vývoj ceny ropy od roku 2011

[Zdroj: xStation]

Proto by mělo být dalším opatřením snížení cenového stropu. Při jeho stanovení na 30 dolarů za barel by znamenalo jenom v lednu ztrátu pro Rusko ve výši tři miliardy liber [cca 89 mld. Kč]. Avšak ani to nezabrání západním rejdařům využít příležitosti a prodávat své starší tankery, které posilují stínovou flotilu. Na prodej je teď přinejmenším 230 takových dopravních lodí.

„A tak každý den Destan a stovky dalších lodí pohodlně provozují svůj obchod a Lamanšský průliv je jeho hlavní tepnou,“ uzavírá David Blair.

Michal Achremenko

1 komentář

  1. no a co je komu po tom a nějakej deprivan blair si může políbit víte co – jinak ty lodě jsou pojištěni ale né u maloanglických pojištoven takže bl.ečci mají smolíka

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here