Ceny v zemědělství dál pokračují v růstu. A potraviny dál zdraží

215
ceny
Foto: Pixabay.com

Meziměsíčně ceny zemědělských výrobců vzrostly o 2,2 procenta a meziročně byly vyšší o 8,2 procenta. Byť jde o zpomalení meziročního tempa růstu z únorových 9,2 procenta, stále jde o významné a dlouhodobé zdražování v zemědělství.

Trend se znovu projeví ve zvýšení cen potravin. Podle aktuálních dat Českého statistického úřadu [ČSÚ] za letošní březen meziměsíčně zdražily:

  • Vejce: +6,8 %.
  • Skot: +6,3 %.
  • Drůbež: +5,0 %.

Rovněž podražila zelenina, olejniny, obiloviny a mléko. Mírně klesly ceny pouze za prasata. Meziročně byly letos v březnu ceny zemědělských výrobců vyšší o 8,2 procenta. Zde ceny stouply za:

  • Olejniny: +28,5 %.
  • Ovoce: +25,6 %.
  • Obiloviny: +12,4 %.
  • Vejce: +28,4 %.
  • Skot: +23,6 %.
  • Mléko: +18,5 %.
  • Drůbež: +6,6 %.

Meziročně naopak klesly ceny brambor, prasat a zeleniny. V živočišné i rostlinné výrobě i tak ceny letos v březnu rostly. O 12,7 procenta stouply ceny v živočišné výrobě. V rostlinné výrobě ceny přidaly 5,1 procenta.

Podle hlavního ekonoma Trinity Banky Lukáše Kovandy jsou aktuální data neklamným znakem, že se do Česka v určité míře vrací vlna zdražování potravin.

„Ceny zemědělců se s jistým časovým odstupem promítnou také do cen v maloobchodní síti,“ uvedl.

Očekává, že letos potraviny v Česku zdraží zhruba o šest procent. Jejich ceny porostou dvojnásobně v porovnání s obecnou inflací.

Nejen ceny v zemědělství: Jak si stojí inflace v průmyslu

Ceny průmyslových výrobců v březnu klesly jak meziměsíčně, tak meziročně o 0,3 procenta. Což ale neplatí pro potravinářské výrobky.

Meziměsíčně se snížily zejména ceny koksu a rafinérských ropných výrobků. Nižší byly ceny ropy a zemního plynu [-3,9 %], černého a hnědého uhlí a lignitu, nápojů a počítačů, elektronických a optických přístrojů. Meziročně dál mírně klesly ceny energií [-2,6 %].

Naopak ceny potravinářských výrobků v březnu vzrostly o 0,1 procenta, hlavně rostlinné a živočišné oleje a tuky o 1,4 procenta, mlýnské a škrobárenské výrobky o 1,2 procenta.

Ceny zemědělských výrobců prudce rostly i v prosinci, nejvíc u vajec

Meziročně ceny potravinářských výrobků stouply v březnu o 1,9 procenta. A rostly zejména u mléčných výrobků o 12,4 procenta, rostlinných a živočišných olejů a tuků o 9,8 procenta a zpracovaného a konzervovaného masa a výrobků z masa o 0,4 procenta.

Podle hlavního ekonoma společnosti Investika Víta Hradila jsme svědky dlouhodobého trendu zdražování v zemědělství. Což se už promítá – i když zatím ještě ne plně – do cen potravin v obchodech.

Šuntflace je horší než smrskflace. Řeč je o cenách a kvalitě potravin

„Letošní první kvartál přinesl mírně slabší růst cen v průmyslu, a naopak silnější v zemědělství. Jelikož ovšem zemědělské ceny patří k notoricky nespolehlivým inflačním indikátorům, předpokládáme, že výrobní ceny působí spíše mírně ve směru nižších úrokových sazeb,“ okomentoval výrobní inflaci z makroekonomického pohledu.

Ceny stavebních prací a služeb pro podniky

Podle ČSÚ ceny stavebních prací v březnu meziměsíčně vzrostly o 0,6 procent a meziročně byly vyšší o 3,0 procenta. U materiálů a výrobků spotřebovávaných ve stavebnictví stouply ceny o 0,5 procenta. V únoru rostly 0,9 procenta.

Stavebnictví i průmysl v únoru rostly. O zázraku se ale mluvit nedá

Ceny tržních služeb pro podniky se meziměsíčně zvýšily o 0,9 procenta a meziročně byly vyšší o 3,7 procenta. Zde zdražily reklamní služby a průzkumy trhu [+7,2 %] a za služby v oblasti tvorby programů a vysílání o 7,1 procenta. Klesly ceny za právní a účetnické služby o 0,3 procenta. Ceny tržních služeb pro podniky nezahrnující reklamní služby se zvýšily o 0,5 procenta.

Česká ekonomika zůstává 1%. Rizika jsou vychýlena směrem dolů

Ceny tržních služeb pro podniky byly meziročně vyšší o 3,7 procenta, v únoru přidávaly 3,5 procenta. Vzrostly ceny za bezpečnostní a pátrací služby [+12,5 %], za služby v oblasti zaměstnání [+7,9 %], za služby v oblasti tvorby programů a vysílání [+7,4 %], za vydavatelské služby [+5,7 %] a za reklamní služby a průzkumy trhu o 4,7 procenta. Ceny tržních služeb pro podniky nezahrnující reklamní služby byly vyšší o 3,6 procenta.

–RED–

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here