Přední ekonomové, byznysmeni a akademici diskutovali v pátek a v sobotu 8. a 9. listopadu v Novém zámku v Kostelci nad Orlicí o výzvách a příležitostech v oblasti vzdělávání a na trhu práce. A to zejména v souvislosti s nástupem moderních technologií a změnami zažitých ekonomických modelů.

Ekonomové, byznysmeni i akademici se věnovali hlavně tématům spojeným se školstvím, vzděláváním a trhem práce. Hovořilo se ale i o obecnějších dopadech změn vyvolávaných prudkým vývojem technologií na celou společnost.

Více: Nový zámek v Kostelci nad Orlicí čeká Revoluce práce

Pozvání k diskuzi přijali zakladatel 6D Academy Pavel Kysilka. Dále pak ředitel pražského Gymnázia Jana Palacha Michal Musil nebo hlavní ekonom České spořitelny David Navrátil. Nechyběl ani zakladatel a ředitel společnosti Scio Ondřej Šteffl či ředitel pro partnerskou síť společnosti Microsoft Dalibor Kačmář.

Co bylo v Novém zámku v Kostelci nad Orlicí

Diskutující upozornili, že na výzvy, kterým čelíme v souvislosti s rychlým vývojem technologií, by mělo v první řadě reagovat školství. Shoda panovala například na tom, že je přežitý systém memorování informací bez kontextu. Podle zřizovatele a ředitele pražského Gymnázia Jana Palacha Michala Musila by žákům a studentům mělo být mimo jiné umožněno neformální a paralelní vzdělávání.

„Škola už totiž dávno není jediným zdrojem informací a poznání,“ zdůraznil.

Během diskuzí na téma školství ale zazněla i slova naděje. Tu vyslovil zakladatel a ředitel společnosti Scio Ondřej Šteffl: „Přístup škol se zlepšuje a některé už skutečně fungují jinak.“

Zároveň upozornil, že je třeba k transformaci vzdělávání přistupovat jako k procesu bez konce. Změny ve školách musíme řešit s výhledem pro příštích deset nebo dvacet let.

„Pokud dnes začneme provádět změny odpovídající aktuálnímu stavu, budeme za pár let ve stejné situaci, v jaké jsme dnes,“ upřesnil.

Co zaznělo v diskuzi

  • Kvůli vyluxovanému trhu práce začaly české firmy ve velkém najímat seniory, ženy na mateřské a další opomíjené skupiny. Jde o trend, který přežije i stávající ochlazení ekonomiky. Dlouhodobě neobsazených pozic totiž přibývá, znalosti a dovednosti dlouho přehlížených mohou s tím spojené problémy [vy]řešit.
  • Některé pracovní pozice v důsledku ochlazení ekonomiky zmizí a s růstem už se nevrátí. I proto se blížící konec hospodářského cyklu dotkne zejména práce s nižší přidanou hodnotou. Výzvy a příležitosti nicméně bezpochyby zasáhnou i ty na opačném konci spektra; ani oni by tak neměli zapomenout na osobní brand.
  • Učitelé v českých školách často vystupují autoritativně a tím ničí zvědavost a lásku k vědění. Možná i proto, že mnozí zapomněli, jaké to je být dítětem. Situaci pak komplikuje také rigidita systému, za kterou může ministerstvo i vedení škol. Přesto existují výjimky, jak potvrzuje první rozhovor naší série vedený studenty.
  • Stále více [nejen] studentů má psychické problémy a vyhledává kvůli tomu profesionální pomoc. Na jednu stranu je dobře, že tak dochází k detabuizaci tohoto tématu, na tu druhou je strašné, že čelíme takovému stresu, že k něčemu podobnému dochází. Odpovědí je užívat si každý moment a obecněji lehkost bytí.
  • Bez elementární znalosti výpočetní techniky člověk napříště nenajde uplatnění takřka v žádném oboru. To, jak ji správně využívat k nalezení a zpracování informací by tak mělo být základem osnov pro 21. století. Školy by ale neměly bezhlavě nakupovat a vyučovat technologie jen proto, že jsou v kurzu.
  • Česko už dávno není [jen] levnou montovnou, podle mnohých ukazatelů vypadá v tomto ohledu struktura naší ekonomiky lépe než například Rakouska. K tomu, abychom kvalitu udrželi, respektive nadále rozvíjeli, je nicméně třeba vylepšit vzdělávání. To totiž dnes až nebezpečně připomíná stav před čtvrt stoletím.
  • České školy by měly klást důraz na kvalitu, jen špička – a přechodně chvost – totiž přežijí nastartovanou disrupci trhu práce. Největším nedostatkem v tomto smyslu je dnes málo zkušeností s praxí a také neschopnost vidět věci v globálu. I přesto tu máme světové studenty, což [některá] chystaná opatření podpoří.

Jaké školství, takový trh práce

V diskuzi o trhu práce mimo jiné zaznělo, že si firmy musí v první řadě ujasnit, co budou zákazníkům a klientům v měnícím se světě nabízet. Hovořilo se například o navazování komplexních služeb na úspěšné produkty. Diskutující ale upozornili také na potřebu nových dovedností zaměstnanců.

„Klíčovými dovednostmi pro 21. století je schopnost orientovat se, adaptovat se, přesvědčovat, spolupracovat, vést a schopnost empatie,“ řekl například zakladatel 6D Academy Pavel Kysilka.

Podniky si podle panelistů musí ujasnit svou pozici na trhu a své záměry. Musí následovat úspěšné a musí se propojovat se svým okolím. Učit se od sebe navzájem.

„Mám pocit, že jsme hodně limitovaní tím, že se bojíme neúspěchů. Neustále hledáme něco převratně nového, což svědčí o tom, že příliš nevěříme vlastním konceptům,“ řekl generální ředitel společnosti HAYS CZ Ladislav Kučera.

Podle něj je důležitá je transparentnost, důvěra a schopnost akceptovat neúspěchy, ať už vlastní, nebo neúspěchy zaměstnanců.

Shrnutí diskuze na @AlterEkoCZ

Organizátorem fóra byla platforma Alter Eko, záštitu nad ním převzal hrabě František Kinský. Vybrané postřehy z diskuzí zájemci najdou na twitterovém účtu @AlterEkoCZ i na serveru Investiční web. Tam lte zhlédnout záznam pátečních panelů Svět 2020+: Světlo na konci tunelu, nebo protijedoucí vlak? a Late night light aneb (Ne)vážná debata o všem, co nás [ne]čeká a také sobotní diskuzi na téma Revoluce práce v Česku: Krev, pot a slzy, či chléb a hry?

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here