Automobilka Hyundai Motor v Jižní Koreji od pátku zastaví na několik dní výrobu. Kvůli opatřením proti koronaviru 2019-nCoV totiž nemá díly z Číny. Odstávku výroby přímo v Číně již oznámily automobilky Tesla, Ford Motor, PSA Group, Nissan Motor, Honda Motor i koncern VW. Koronavir 2019-nCoV neochromuje ale jen automobilky.

Koronavir 2019-nCoV si už vyžádal nejméně 479 mrtvých, nakažených je přes 20 tisíc osob. Hyundai je prvním výrobcem aut, který kvůli koronaviru přerušuje výrobu mimo Čínu. V Číně už zastavení provozu, původně spojené s oslavami lunárního Nového roku, prodloužily kvůli epidemii na pokyn čínské vlády americké automobilky Tesla a Ford Motor, francouzská PSA Group a japonští výrobci Nissan Motor a Honda Motor.

„Šíření koronaviru více dopadne na automobilky Hyundai a Kia, protože ty obvykle dovážejí více součástek z Číny než ostatní výrobci aut,“ uvedl analytik I Hang-ku z jihokorejského Institutu pro průmyslovou ekonomiku a obchod.

Hyundai za dvě desítky let v Číně vybudoval s čínským partnerem BAIC pět závodů. V sedmi jihokorejských továrnách Hyundai přitom vyrábí asi jen 40 procent své globální produkce. V uplynulém roce navíc dovezl z Číny automobilové součástky za 1,56 miliardy dolarů [35,5 miliardy Kč]. To je o šest procent více než v roce předchozím. Dodejme, že Hyundai v listopadu 2008 zahájil sériovou výrobu osobních aut v Nošovicích na Frýdecko-Místecku. Nošovická továrna je jediným výrobním závodem automobilky Hyundai v Evropské unii.

V Číně nepracuje ani VW

Koronavir 2019-nCoV zasáhl i do provozu evropských automobilek v Číně. Volkswagen, největší zahraniční výrobce v Číně, už nařídil svým bezmála čtyř tisícům zaměstnancům v Šanghaji, aby po prázdninách souvisejících s oslavami čínského Nového roku [rok krysy, pozn. red.] další dva týdny nechodili do práce. Do devátého února zůstanou uzavřeny také čínské závody vyrábějící vozy BMW. Tamější kancelářští zaměstnanci sice budou po prázdninách opět pracovat od 3. února, ale z domova.

Koronavir 2019-nCoV přitom postihl i domácí automobilku Škoda Auto. Ta odložila veškeré pracovní cesty svých zaměstnanců do země.

„Toto rozhodnutí bude platit do odvolání,“ uvedl vedoucí komunikace podniku Tomáš Kotera.

Čína je navíc pro Škodu Auto největším světovým trhem, má zde i své továrny. V loňském roce firma na čínský trh dodala 282 000 vozů. Což pro ni už tehdy – i bez koronaviru – představovalo bezmála 18% pokles.

Nejenom automobilky

Hospodářské dopady omezení souvisejících s epidemií koronaviru v Číně nedopadají ale jen na automobilky. Přerušení vývozu zboží z Číny způsobuje problémy i dalším firmám. Například vývoz kulatiny do Číny, který je hlavním zdrojem příjmů novozélandského přístavu Gisborne, byl až do odvolání zastaven. Lesním dělníkům na Novém Zélandu bylo oznámeno, aby zůstali doma. Přístav je druhým největším vývozním místem pro kulatinu na Novém Zélandu a Čína je hlavním trhem pro vývoz dřeva z Nového Zélandu. Na celkových ročních příjmech země se podílí zhruba polovinou.

Také vývoz humrů z Nového Zélandu do Číny, jehož roční hodnota se pohybuje kolem 300 milionů novozélandských dolarů [4,4 miliardy Kč], byl tvrdě zasažen. Místní ceny humra klesly na polovinu, protože se vývozci snaží zbavit zásob. Rybáři proto omezili lov.

Jsou tu ale i další problémy. Některé čínské přístavy jsou nyní zahlcené zbožím. I jejich provoz ochromil koronavir. Například američtí vývozci zemědělského zboží varují, že některé kontejnerové dodávky se mohou zpozdit. Nervozitu vyvolává i rozhodnutí o odkladu pokut za zpoždění vykládky. Téměř 20 velkých přístavů a dvě přepravní společnosti v Číně snížily či zrušily poplatky za zdržení vykládky či nakládky do 9. února.

Koronavir 2019-nCoV válcuje trh s ropou

Koronavir zasáhl už i do trhu s ropou. Její ceny aktuálně klesají z důvodu obav ekonomického útlumu, který nákaza přináší. Klesá tak cena severomořské ropy Brent i americké lehké ropy WTI. Ostatně to by měli v následujících dnech pocítit i čeští řidiči.

„V tomto týdnu očekávám pokles cen benzinu a nafty v rozsahu přibližně 30 až 40 haléřů, v podobném duchu by se mělo snižování cen pohybovat také v příštím týdnu,“ myslí si analytik Československé obchodní banky [ČSOB] Dominik Rusinko.

O tom, zde půjde o pokles v řádu desetníků, nebo korun, rozhodne podle něj rozsah dalšího šíření nákazy a také to, jak nyní na situaci zareaguje kartel Organizace zemí vyvážejících ropu [OPEC] a jeho spojenci. OPEC přitom již oznámil, že plánuje snížit těžbu ropy o dalších 500 000 barelů denně. Zároveň vyjádřil obavy, že kvůli dopadům koronaviru může dojít k dramatickému poklesu poptávky. Již v tuto chvíli přitom klesá čínská poptávka po ropě o tři miliony barelů denně.

„To odpovídá zhruba 20 procentům celkové čínské poptávky, neboť země denně spotřebuje zhruba 14 milionů barelů. Čína je od roku 2016, kdy překonala USA, největším světovým dovozcem ropy,“ upřesnil ekonom Czech Fund Lukáš Kovanda.

Zároveň upozornil na to, že cena ropy Brent se za poslední měsíc propadla o takřka 18 procent a je blízko svého půlročního minima, když barel vyjde na 56 dolarů. Takový pokles ceny podle analytiků pro české řidiče značí pokles ceny pohonných hmot o jednu korunu.

Dopady do cestovního ruchu

Mnoho zemí, jako jsou Spojené státy, ale i Česká republika, se kvůli koronaviru rozhodlo zrušit přímé léty z Číny. To pociťují nejen cestovní kanceláře, ale i hotely a další navazující služby. Přitom jenom loni do Česka přicestovalo až 750 tisíc čínských turistů. Turista přijíždějící z Číny se u nás zdrží v průměru dva a půl dne. Nejvíce čínští turisté navštěvují hlavní město Prahu [Pražský hrad], Český Krumlov a jižní Moravu.

Některé české cestovní kanceláře zrušily kvůli šíření koronaviru zájezdy do Číny plánované na první pololetí letošního roku. Klientům nabízejí možnost odjet v pozdějším termínu, vybrat si jinou destinaci, nebo vrácení peněz. China Tours přitom již před několika dni oznámila zrušení zájezdů do Číny včetně Tibetu v letošním prvním pololetí. Stejně tak zrušila březnové a dubnové zájezdy do Číny CK Alvarez. Zájezdy do konce července zrušila také Firo-tour.

Jsou tu ale i další komplikace. Například Slovenská pošta kvůli omezením v letecké dopravě v souvislosti se snahou zabránit šíření nového typu koronaviru pozastaví od úterý přijímání zásilek do Číny včetně autonomních území Macao a Hongkong. Mnoho Slováků dlouhodobě nakupuje zboží také v čínských e-shopech. [Česká pošta sdělila, že o podobném omezení přepravy jednotlivých zásilek zatím neuvažuje, pozn. red.]

Koronavir 2019-nCoV zbrzdí [nejen] Čínu

Už dnes je jisté, že nákaza zbrzdí čínskou ekonomiku. Celkem 24 čínských provincií, městských oblastí a regionů, které firmám nařídily, aby minimálně do 10. února zastavily práci, se loni na tvorbě HDP v Číně podílely více než 80 procenty. Na vývozu pak tento podíl dokonce přesáhl hranici 90 procent. I proto hlavní ekonomka společnosti Pantheon Macroeconomics pro oblast Asie Freya Beamishová odhaduje, že HDP v Číně klesne v prvním čtvrtletí o cca pět procent.

„Čínské úřady říkají, že meziroční růst by mohl být slabší o jeden procentní bod, takže to jsme na pěti procentech. Už to je ale od čínských úřadů zásadní přiznání. Zejména pak v roce, kdy mají dlouhodobý cíl pro snížení chudoby a ten šestiprocentní růst musejí splnit,“ uvedla Beamishová v rozhovoru na CNBC.

Dodala, že ona sama uvažuje o meziročním 3,8% růstu.

„Když se ale na ta čísla podíváme znovu, dojdeme k meziročnímu růstu možná někde pod dvěma procenty,“ upřesnila.

Dodejme, že čínská ekonomika zpomalila již loni, když vzrostla o 6,1 procenta. To je nejméně za 29 let. Předloni hrubý domácí produkt [HDP] Číny vzrostl o 6,6 procenta. Loni tak čínská ekonomika poklesla [jen] o 0,5 procenta.

Podle analytiků nese z velké části vinu na současném zpomalení růstu obchodní válka se Spojenými státy. S poklesem čínská vláda počítala, tempo růstu měla stanoveno v pásmu 6,0 až 6,5 procenta. Dodejme, že i nálada na finančních trzích zůstává kvůli koronaviru i nadále velice opatrná.

–ČTK/RED–

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here