Vlaky na české železnici zrychlují. A to díky modernějším tratím, které jim umožňují zvyšovat takzvanou traťovou rychlost. Jízdní doby se přitom zkracují na zmodernizovaných hlavních tazích, ale i na zrekonstruovaných regionálních. Alespoň to tvrdí Správa železnic [SŽ].
Správa železnic uvádí, že z hlediska zrychlování tuzemských vlaků své ovoce přinášejí zejména investice do koridorových tratí. A přidává i příklad. Největší dokončenou akcí z poslední doby byla přeložka tratě Ejpovice – Plzeň s novým, více než čtyřkilometrovým tunelem. Zvýšení maximální rychlosti pro vlaky na 160 km/h zde umožnilo zkrátit jízdní dobu rychlíků z Rokycan do Plzně z původních 19 minut v roce 2018 na pouhých 11 minut.
„Přestože se jedná zpravidla o zkrácení v řádech minut, je třeba si uvědomit, že k němu dochází na poměrně krátkých traťových úsecích. Na koridorech navíc postupně modernizujeme ucelenější úseky, což už přináší velmi výraznou časovou úsporu. Nejzřetelněji je to poznat při cestování vlakem mezi Prahou a Ostravou, ale i na dalších trasách,“ říká generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Dodává, že dráhy už tak v mnoha případech, co se týče rychlosti, mohou směle konkurovat silniční dopravě, a to včetně automobilů. Jeho slova potvrzuje i praxe, kdy zejména ve všedních dnech na mnoha silničních tazích autobusy i osobní auta stojí v kolonách, zatímco vlaky, pokud jedou a nemají zpoždění, směle dorážejí do cílových stanic.
Jinou věcí jsou ovšem náklady na cestování. Vlaky bez zákaznických karet totiž vycházejí vždy podstatně dráž než autobusy. A při cestování více osob najednou, například rodiny, je zpravidla méně nákladný nákup pohonných hmot pro auto, než nákup plného jízdného pro dvě a více osob.
Každá minuta dobrá
Správa železnic uvádí i další příklady, kdy se díky zmodernizovaným tratím podařilo ušetřit cenné minuty. Například v úseku Bohumín – Karviná se jízdní doba rychlíků snížila z loňských 15 na současných deset minut. O další dvě minuty je kratší jízdní doba i v navazujícím úseku do Českého Těšína. Vlaky zrychlily i na 4. koridoru z Prahy do Českých Budějovic. Například rychlík z Veselí nad Lužnicí dojede do Českých Budějovic za 27 namísto loňských 31 minut.
Ke zvyšování rychlosti dochází i na nekoridorových tratích. Tak například rychlík v úseku Světlá nad Sázavou – Havlíčkův Brod dnes zvládne tento úsek za 14 minut, zatímco ještě předloni k tomu potřeboval 21 minut.
„Z dalších rychlíkových tratí lze zmínit pardubicko-libereckou, na níž se postupně zvyšuje traťová rychlosti v řadě úseků. To se po dokončení všech staveb promítne do změny dopravního modelu s významným zkrácením cestovní doby,“ uvádí mluvčí Správy železnic Nela Friebová.
Dodává, že významné zrychlení zaznamenaly vlaky a jejich cestující i na regionálních tratích. Jako příklad uvádí modernizaci tratě Louny – Lovosice, kde se zkrátila doba cestování z 69 na 52 minut. Kratší jízdní dobu si podle ní pochvalují i cestující v úsecích Kladno-Dubí – Brandýsek, Žďár nad Sázavou – Tišnov nebo Studénka – Bílovec.
Zároveň upozorňuje na to, že letos dojde ke zkrácení jízdních dob díky zvýšení traťové rychlosti až na 160 km/h například v úseku z Valašského Meziříčí do Hustopečí nad Bečvou [9,6 km]. Nebo i na zmodernizovaném a elektrifikovaném úseku tratě Šakvice – Hustopeče u Brna [6,7 km].
SŽDC už neexistuje
Od 1.ledna letošního roku byla státní organizace Správa železniční dopravní cesty [SŽDC] přejmenována na Správu železnic [SŽ]. A to na základě zákona, kterým se mění zákon č. 266/1994 Sb., o dráhách, ve znění pozdějších předpisů. Základní poslání státní organizace ale zůstává stejné. Plní funkci vlastníka a provozovatele celostátních a regionálních drah ve vlastnictví státu. Zodpovědná je i za provozuschopnost, modernizaci a rozvoj v rozsahu nezbytném pro zajištění dopravních potřeb státu a dopravní obslužnosti.
–RED–