Polští zákonodárci [údajně omylem] zrušili při hlasování o vyšších trestech za sexuální zneužívání dětí nový zákon o trestech za stočení tachometru u ojetých aut. Tím ovšem prodloužili praktiky neseriózních prodejců. Jejich rozhodnutí bude mít dopady i na další evropské trhy.
Stáčení tachometrů je v Polsku podobným problémem jako v České republice. Odhaduje se, že v Polsku má stočený tachometr až 80 % dovozových vozů, kterých se ročně na tamním trhu objeví přes milion.
„Počet zmanipulovaných vozů je v Polsku obrovský a od nového zákona si všichni prodejci slibovali zásadní změnu, zejména v prevenci,“ uvádí Karolína Topolová, ředitelka skupiny AURES Holdings, která v Polsku provozuje síť autobazarů.
Podle ní je v Polsku zcela běžné, že firmy nabízejí stočení tachometru nejen na internetu, ale i na billboardech u hranic s Německem, odkud se auta dováží. To by podle nového zákona už nebylo možné.
Stočení tachometru jako unijní problém
Úplnému vyřešení problémů s manipulací s tachometry má podle některých hlasů zabránit opatření o zavedení sdílených dat o všech vozech ve všech zemích Evropské unie.
„Dokud je možné do Polska nebo do České republiky přivézt stočený vůz a místní STK to nedokáže odhalit, budou podvodníci vozy nadále stáčet,“ upřesňuje Karolína Topolová.
Nový zákon o trestnosti stáčení tachometrů polský prezident podepsal teprve před dvěma týdny a platit měl od letošního 25. května.
Dopad na ČR
Odborníci upozorňují na to, že Polsko dříve či později nakonec zavede trestnost stáčení tachometrů. Ještě dříve, než se tak stane, dojde prostřednictvím Polska k dalšímu přílivu vozů se stočeným tachometrem do dalších unijních zemí.
To potvrzují i zkušenosti prodejců vozů z Německa do ČR. Podle nich platí, že čím nižší je cena dovezeného vozu [jeho kvalita], tím větší je o něj zájem ze strany neseriózních autobazarů. Jedině tak [spolu s výnosy z výkupu aut na domácím trhu] zůstávají na svých vysokých maržích.
Dvojí ceny jako norma
Další lahůdkou nejen na tuzemském trhu s ojetými, ale i novými vozy jsou jejich dvojí ceny. Jako první bývá inzerována „nižší“ cena na úvěr, jako druhá pak „vyšší“ cena při platbě v hotovosti či převodem. Rozdíl v ceně bývá v řádu několika desítek tisíc korun ve prospěch nižší ceny. Spolu s přeplatky na úvěru se ovšem taková sleva nevyplácí. A de facto tím přestala platit zásada, že prodejce poskytuje slevu tomu, kdo platí hned. Alarmující jsou pak i predátorské úvěrové praktiky. Například v podobě mnoha hodin čekání na vyhotovení kupní a úvěrové smlouvy. Po nich unavení lidé prodejcům vozů až velice často podepíší doslova cokoli.